Air Liquide

LegalRegister helpt me bij het opvolgen van een massa aan wetgevingen.

Jean-Pierre Verpoorten
Legal Compliance & Environmental Manager at Air Liquide

Air Liquide produceert een variatie aan gassen. Dat gaat van vloeibaar stikstof in bulk getransporteerd naar industriële spelers tot medische zuurstof en lachgas voor ziekenhuizen. Air Liquide heeft 17 productiesites in de Benelux, en stelt er meer dan 1.000 mensen tewerk. Jean-Pierre Verpoorten volgt er als Legal Compliance & Environmental Manager de wetgeving op het vlak van veiligheid en milieu op de voet. “Vroeger was ik preventieadviseur, en vandaag oefen ik deze functie zo’n drie jaar uit. Het was een gloednieuwe functie in onze organisatie. Die heb ik mee vormgegeven, door een goedwerkend systeem voor veiligheid en milieu te introduceren.”

“Mijn grootste uitdaging is het opvolgen van een grote hoeveelheid wetgeving”, vertelt Jean-Pierre, “Soms voor heel specifieke zaken. Zo kreeg ik deze week de vraag of onze transportvrachtwagens aangedreven mogen worden met LNG. Dat is dan wel even zoekwerk.”

Jean-Pierre maakt regelmatig gebruik van LegalRegister. “En dat is een grote hulp, want ik werk op Benelux-niveau en moet daarom met minstens drie wetgevingen tegelijk rekening houden.” LegalRegister geeft Air Liquide de mogelijkheid om per site de wetgeving op te volgen en de compliance toe te passen. Jean-Pierre licht toe: “Als er een nieuwe wetgeving uitkomt, weten we dat onmiddellijk dankzij LegalRegister. Hierdoor ontdekken we snel welke acties nodig zijn en kunnen zo de mensen die we ervoor nodig hebben, betrekken.”

Dat LegalRegister altijd up-to-date is en meldingen verstuurt, is volgens Jean-Pierre een van de grootste voordelen: “Op basis van de voor ons relevante trefwoorden reikt het systeem de updates automatisch aan. Dat zorgt voor een immense tijdswinst. Bovendien vinden we er een handig overzicht van alle relevante wetgevingen en reglementeringen. Dat geeft ons alles wat we nodig hebben om de veiligheid en het milieu te handhaven bij Air Liquide.”