Accubrand efficiënt blussen door onderdompeling in waterbak

Het blussen van een accubrand is een serieus karwei en vergt heel veel water. Dagen na de brand is er nog steeds kans op herontsteking. Verleden weekend is in Antwerpen een elektrische auto uitgebrand tijdens het opladen en in Nederland werd onlangs een accubrand in een wagen met succes geblust. Voor het (na)blussen werd in de beide gevallen een speciale procedure gebruikt nl. onderdompeling van de wagen in een waterbak.

Accubrand van elektrische wagens: twee recente cases

Verleden weekend is een elektrische auto van het merk Tesla uitgebrand aan het supercharger laadstation in Antwerpen-Noord. De brandweer had de brand snel geblust. Voor brandende elektrische auto's heeft de brandweer een aparte procedure, want een uitgebrande elektrische auto kan opnieuw vuur vatten. Daarom wordt de auto ondergedompeld in een container met water en blijft de container met de auto 24 uur staan.

Matthieu De Block, kapitein van de brandweer voor Zone Antwerpen, zegt: "Je zou kunnen zeggen: geblust is geblust, maar we nemen het zekere voor het onzekere. Door de energie die nog in het batterijpakket aanwezig is, kan de brand eventueel opnieuw opflakkeren, ook al is het vuur volledig weg."

Onlangs vatte een hybride wagen in een Nederlandse showroom van een autodealer vuur tijdens het opladen. De wagen werd tijdig naar buiten geduwd. Na een eerste blussing met schuim, werd de wagen binnen het uur na het ontstaan van de brand ondergedompeld in een bak/container gevuld met water en was de brand onder controle. De wagen bleef 24 uur onder water om het vuur volledig te doven.

Frans Bakx, officier bij de Brandweer Midden- en West-Brabant, vertelt: “Via forums en vakliteratuur heb ik wel eens gelezen over het blussen van accu’s. Dit zou lastig zijn en heel veel water vergen, met na dagen nog steeds de kans op herontsteking. Ook was ik op de hoogte dat er landelijke initiatieven zijn om een soort blusbak te ontwikkelen, zodat je langdurig kan koelen en minder bluswater nodig hebt. Als het bluswater in een bak zit, kun je het ook gemakkelijk laten afvoeren door een gespecialiseerd bedrijf. Het waren allemaal onderzoeken en theorieën. Ik had geen praktijkvoorbeelden waarbij iets dergelijks is toegepast.
Dit was een bijzonder incident waarbij we hebben moeten improviseren en experimenteren. Uiteindelijk is dit gelukt op een veilige en effectieve manier.”


Foto: Diter, Fotolia

Problemen bij blussen van een accubrand van een elektrische wagen

Het blussen van een accubrand is een serieus karwei en de materiële schade en milieuschade kunnen groot zijn:
  • het blussen van bv. een accubrand van een elektrische auto vergt al gauw meer dan 10.000 liter water;
  • er is het gevaar van hoogspanning die gebruikt wordt om de motor aan te drijven;
  • een accu is goed afgeschermd door middel van een behuizing en is beperkt toegankelijk;
  • in de accu zit zoveel energie en de hitte die erbij vrijkomt is zo intens dat die heel lang kan blijven branden;
  • dagen na de brand blijft er nog steeds kans op herontsteking;
  • bij een ontbranding van een accu komen er bijtende en giftige stoffen vrij.
Waarom blussen door onderdompeling in waterbak?

Onderdompeling in een waterbak heeft enkele voordelen:
  • er is nagenoeg geen emissie van giftige stoffen meer;
  • de accu wordt constant en langdurig gekoeld, indien nodig meerdere dagen;
  • het water bereikt alle onderdelen;
  • het bluswater blijft in de bak en kan gemakkelijk afgevoerd worden door een gespecialiseerde firma.
Het blussen van accubranden van wagens door onderdompeling in een waterbak kan een goede oplossing zijn voor de gevallen waar dit praktisch realiseerbaar is. Hiervoor kan een contract gesloten worden met een bergingsbedrijf dat zorgt voor het transport van de bak/container met water, de verwerking van het vervuilde water en het wrak.

Maatregelen om een accubrand te voorkomen

Tot slot, en omdat er tegenwoordig steeds meer cases zijn van branden ontstaan tijdens het opladen van batterijen, nog een kort overzicht van enkele maatregelen die kunnen genomen worden om een accubrand te voorkomen:
  • Blijf bij het apparaat dat wordt opgeladen, zodat je bij een incident direct kunt ingrijpen
  • Plaats het apparaat tijdens het opladen vlakbij een rookmelder
  • Lees aandachtig de handleiding en informeer je over het gebruik van de juiste spanning
  • Gebruik de oorspronkelijke opladers die bij het product zijn geleverd
  • Stop de stekker direct in een stopcontact, dus niet in een verlengsnoer
  • Laat een accu nooit in een lader zitten als deze lang niet is gebruikt, dit kan leiden tot oververhitting.
Bronnen:
vrtNWS, Brandweer past aparte procedure toe nadat Tesla-wagen uitbrandde: elektrische auto's moeten eerst in een bad, 2 juni 2019
www.ed.nl, Elektrische BMW vliegt in brand: waarom auto in waterbak?, 27 maart 2019
www.brandweer.nl, BMW i8 te water, 17 mei 2019

Meer info online:
Vermijd een ontbranding/explosie van uw oplaadbare batterijen! (Nieuws - 19/02/2019)
Wat kan je doen om een accubrand te voorkomen? (Nieuws - 31/10/2017)
Laadeenheden voor batterijen van heftrucks - ATEX-verplichting of niet? (Nieuws - 13/07/2016)
Industriële accumulatoren - Batterijen (In de praktijk)
De brandbestrijdingsdienst in relatie tot interventie (In de praktijk)
 

Gepubliceerd op 04-06-2019

gysens-ann
Ann Gysens
  34