87 megabedrijven gaan competitie met overheden aan voor meer klimaatambitie


De VN-klimaatconferentie die deze week in New York plaatsvindt biedt niet enkel een spreekbuis aan regeringen. 87 internationale bedrijven hebben gezamenlijk aangekondigd dat ze willen inzetten op meer ambitieuze klimaatdoelen, en dagen tegelijk hun overheden uit om hun voorbeeld te volgen.
 

Het gaat om multinationals met een gecombineerde beurswaarde van 2.300 miljard dollar en een jaarlijkse uitstoot die gelijk is aan die van 73 kolencentrales. Het initiatief ontstond na een ‘call-to-action’ in juni l.l. Zaakvoerders, burgergroepen en VN-verantwoordelijken beslisten toen om hun activiteiten af te stemmen op wat de wetenschap noodzakelijk acht om de ergste gevolgen van de klimaatverandering tegen te gaan.

Intussen zijn er 87 bedrijven aangesloten, waaronder Burberry, Cybercom Group, Danone, Deutsche Telekom, EDP - Energias de Portugal, Electrolux, Ericsson Group, Firmenich, Guess, Inter Ikea Group, International Flavors & Fragrances, L'Oréal, Nestlé, Nokia, Novo Nordisk, NRG Energy, Orange Group, Sodexo, Suez, Swiss Reinsurance, Levi Strauss & Co en Unilever. Ze zijn actief in 27 landen en zetten samen 4,2 miljoen mensen aan het werk.

Ambition loop

Het gezamenlijk engagement is dat hun activiteiten moeten overeenkomen met de klimaatdoelstellingen van Parijs: ze moegn dus niet bijdragen aan een opwarming met meer dan 1,5°C ten opzichte van het pre-industriële tijdperk. De uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen van alle activiteiten moet ten laatste in 2050 neutraal zijn.

De 87 bedrijven willen hiermee een ‘positieve feedbackloop’ creëren, de zogeheten ‘ambition loop’, waarbij overheid en private sector elkaar versterken om de klimaatactie naar een niveau hoger te tillen. Een competitie voor meer klimaatambities dus. 

IPS

Gepubliceerd op 25-09-2019

  6