Milieu

Bedrijfsfiets kan helft werknemers overtuigen om vaker naar werk te fietsen

Het aantal werknemers dat vaak de fiets neemt om naar het werk te gaan, zit in de lift. Dat blijkt uit de tweede mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta. Die polste bij zijn klanten, 40.000 werkgevers uit de privésector naar het woon-werkverkeer van 2016. Het aantal fietsende pendelaars is, vergeleken met 2015, toegenomen met iets meer dan 13 procent. Tegenwoordig kiest een op de vijf al geregeld – daarom niet iedere dag – voor de fiets. Vooral in de provincie Antwerpen wordt stevig gefietst, in Wallonië heel weinig. Nogal wat werknemers wisselen de fiets af met de eigen wagen (7,8 procent), een kleine minderheid doet dat met bus of trein. Het weer ’s ochtends bepaalt de keuze.

Uit een andere grote enquête uitgevoerd bij fietsende werknemers in het kader van de "Bike of the year"-verkiezing, voerde VAB in samenwerking met Bike to Work en Janssen Pharmaceutica, een enquête uit bij meer dan 3.500 werknemers die de fiets gebruiken om naar het werk te gaan. De resultaten van de enquête zijn duidelijk: de komst van de elektrische fiets en de speed pedelec heeft het potentieel aan fietsers aanzienlijk verhoogd. Als we kijken naar het aandeel elektrische fietsers in het woon-werkverkeer, is dat op enkele jaren tijd naar 16% gegaan. De speed pedelec wordt gebruikt door een kleinere groep, namelijk 2%. Maar uit de enquête wordt ook duidelijk dat deze twee groepen fietsers ook speciale noden hebben. Voor hen is bijvoorbeeld ook de fietsinfrastructuur belangrijker.

De belangrijkste conclusies van de enquête:
  • De elektrische fiets is een grote stimulans voor het fietsgebruik bij woon-werkverkeer
  • Fietsinfrastructuur is nog belangrijker voor elektrische fietsers
  • Bedrijven spelen zelf een grote rol om werknemers aan het fietsen te krijgen
  • Slechts 1 op 3 fietsers draagt de helm voor woon-werkverplaatsingen, in tegenstelling tot meer dan 9 op 10 voor sportieve ritten
  • 40% van de deelnemers aan de enquête is de afgelopen 2 jaar met de fiets gevallen
  • Het gezondheidsaspect en de files zijn de belangrijkste redenen om met de fiets naar het werk te gaan
Bedrijven zelf spelen een grote rol om werknemers aan het fietsen te krijgen
In de enquête werd ook gevraagd naar zaken die de werkgever kan doen om het fietsgebruik te stimuleren. De vraag werd gesteld aan werknemers die nu slechts een paar keer per jaar met de fiets naar het werk gaan.

De top-6 van stimulerende maatregelen:
  1. Maximale fietsvergoeding: 85% vinden dit een (zeer) goede stimulans
  2. Douches op het werk: 73%
  3. Gratis fietsbijstand: 68%
  4. Goede fietsstalling op het werk: 68%
  5. Elektrische fiets: 59%
  6. Een bedrijfsfiets: 48%
Een bedrijfsfiets kan 1 op 2 werknemers overtuigen om vaker naar het werk te fietsen
Als de werkgever een fiets ter beschikking stelt, zou dit 48% van de werknemers die nu slechts een paar keer per maand of per jaar naar het werk fietsen overtuigen om vaker met de fiets te gaan werken. Hoe de werkgever deze fiets dan moet ter beschikking stellen, daarover zijn de meningen verdeeld. 30% vinden dat de werknemer deels moet tussenkomen, 25% zien dan weer een goede formule in een groepsaankoop.
Helm?

Opvallend is dat de respondenten de helm veel vaker dragen voor sportieve ritten dan voor woon-werkverplaatsingen. Slechts 36% van de respondenten dragen de helm meestal tot altijd voor hun woon-werkverplaatsingen, ten opzichte van 95% voor sportieve ritten.

In welke mate dragen we onze helm?
 

 meestal tot altijd
sportieve ritten95%
woon-werkverplaatsing36%
recreatieve fietstochten22%
dagelijkse verplaatsingen (bv. boodschappen)8%

28% van de fietsende werknemers geven echter aan minder te zullen fietsen wanneer het dragen van een fietshelm verplicht wordt.


In welke mate zou de verplichting van de helm een impact hebben op het fietsen?
 

geen impact72%
ik zou een beetje minder fietsen16%
ik zou veel minder fietsen9%
ik zou niet meer fietsen3%
40% van de deelnemers aan de enquête is de afgelopen 2 jaar met de fiets gevallen

Toch komen we tijdens onze route naar het werk ook vaak onveilige situaties tegen: 40% van de deelnemers aan de enquête zijn de afgelopen 2 jaar gevallen met de fiets op (terug)weg naar het werk. Opvallend is ook dat de fietsers met elektrische fiets (46%) en speed pedelec (52%) nog vaker vielen, en dat ze werknemers met een gewone stadsfiets minder vielen (33%). Opvallend is dat de weersomstandigheden in meer dan de helft van de gevallen een belangrijke oorzaak waren van de val. Voor de speed pedelec is de slechte weginfrastructuur ook in 1 op 2 gevallen een belangrijke oorzaak van het ongeval geweest.

Wat was de oorzaak van de valpartij (meerdere antwoorden mogelijk) 
 

 Gewone stadsfietsElektrische fietsSpeed pedelec
Slechte weersomstandigheden57%54%41%
Slechte weginfrastructuur21%32%55%
Botsing met een wagen19%20%23%
Plots moeten uitwijken19%26%27%


23% van de werknemers die vielen, waren tijdelijk arbeidsongeschikt (waarvan 10% meer dan een week). Opvallend is dat de werknemers die vallen met de speed pedelec vaker voor meer dan 1 week arbeidsongeschikt zijn: 23% ten opzichte van de stadsfiets (10%) en de elektrische fiets (14%)

Was u arbeidsongeschikt na de val? 
 

 Gewone stadsfietsElektrische fietsSpeed pedelec
Neen78%74%73%
Ja, minder dan 1 week12%12%5%
Ja, minder dan 1 maand7%11%14%
Ja, meer dan 1 maand3%3%9%


Alle resultaten van de enquête kan u vinden op de website van Agoria. Daar vindt u onder andere meer informatie over de opkomst van de elektrische fiets bij het woon-werkverkeer, de gemiddelde afstanden die worden afgelegd, hoe de fietsroute naar het werk eruit ziet, de grootste ergernissen op weg naar het werk en waarom werknemers kiezen voor de fiets om naar het werk te gaan.

Over de cijfers van Acerta inzake het woon-werkverkeer, verwijzen we u door naar het artikel van De Standaard.
 

Gepubliceerd op 07-03-2017

  123