Elektrificatie en modal shift uit de startblokken

 De laatste statistieken bevestigen de voorzichtige elektrificatie in de Belgische automarkt. Ook LEZ- en circulatieplannen in de steden en de verhoogde dieselaccijnzen hebben een duidelijk effect op de mobiliteitskeuzes van bedrijven, leasemaatschappijen en particulieren.
 

In 2018 werden er 683.285 nieuwe motorvoertuigen en 919.494 tweedehands voertuigen ingeschreven in België. Het aantal nieuwe motorvoertuigen dat tot het verkeer werd toegelaten steeg met 1,5%, terwijl de inschrijving van tweedehands voertuigen met 0,7% kromp.

Acht nieuwe voertuigen op tien waren vorig jaar personenwagens. De inschrijvingen van nieuwe personenwagens zijn met 0,7% gestegen. De benzinewagens hadden al in 2017 de diesels ingehaald, met 58% van de nieuw verkochte voertuigen in de markt, goed voor een stijging met 22% van de inschrijvingen in 2018. De inschrijvingen van dieselwagens daalden evenredig met 22%.

Elektrische voertuigen

Nieuwe elektrische wagens stegen proportioneel het meest (+38,5%). Op het totale aantal nieuwe inschrijvingen was dat nog altijd maar 0,7%, met 3.763 nieuwe inschrijvingen voor volledig elektrische wagens. Er werden daarnaast 24.759 hybride voertuigen ingeschreven, wat een veel kleinere groei was (+1,9%). Die hybride wagens vertegenwoordigen wel al 4,4% van de markt van nieuwe voertuigen. Met de volledig elektrische wagens erbij werden er in 2018 daarmee 28.523 personenauto's verkocht die geheel of gedeeltelijk op elektriciteit rijden. Dat brengt het marktaandeel ‘elektrisch’ voor het eerst boven de 5% (5,1%).

Modal shift

De cijfers van Statbel worden vandaag aangevuld door de ‘Fietsbarometer’ waarmee de VAB het gebruik van de fiets vergeleek tussen 2013 en 2018. In die vijf jaar verdubbelde het aantal fietsende Vlamingen die vaak de fiets nemen naar de winkel. VAB vermoedt dat de lage-emissiezone in Antwerpen en de circulatieplannen van onder meer Gent en Leuven daarvoor een sterke impuls hebben gegeven. Ook voor woon-werkverplaatsingen steeg het aantal frequente fietsers met de helft, waarbij de toenemende files en de stimuli van werkgevers een belangrijke rol speelden. De Fietsbarometer is een online enquête bij een representatief staal van 2.000 Belgen.

Gepubliceerd op 15-02-2019

  75