Milieu

EU werkt aan betere testmethoden voor CO2-uitstoot en brandstofverbruik van voertuigen

Dieselgate bracht nog eens naar buiten dat de huidige laboratoriumtestprocedure om de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van auto's te meten, de reële rijomstandigheden en voertuigtechnologieën niet weerspiegelt. Voor veel insiders was dit geen verrassing. Het schandaal bracht de Europese Commissie er wel toe om een “World Harmonised Light Vehicle Test Procedure” (WLTP) voor te stellen. Haar ontwerpverordening voor een nieuwe, meer realistische testprocedure is op 14 juni goedgekeurd.

Dieselgate -uitlaat2Dit ontwerp werd naar het Europees Parlement en de Raad gezonden. Als de huidige tekst wordt goedgekeurd, dan zal de nieuwe WLTP-test meteen verplicht worden voor alle nieuwe voertuigtypen vanaf september 2017, en voor alle nieuwe voertuigen vanaf september 2018.

Deze WLTP zal strengere testomstandigheden en meer realistische CO2- en brandstofverbruikswaarden opleveren. Dat moet zowel consumenten als regelgevers (op Europees en nationaal niveau) ten goede komen. Van WLTP wordt ook een stimulans verwacht voor de inzet van koolstofarme mobiliteitstechnologieën.

Niet alleen CO2

Naast de nieuwe test voor CO2-emissies wil de Commissie ook het niveau van de NOx-emissies verlagen door middel van ‘Real Driving Emissions’ testen, en ze heeft ook een voorstel klaar voor een volledige revisie van de typegoedkeuringssysteem tot het verzekeren van meer kwaliteit en onafhankelijkheid bij het testen van het voertuig, en meer toezicht op voertuigen die reeds in omloop zijn.

Publicatie

De Commissie heeft een publicatie online gezet waarin het verschil tussen de verschillende testmethoden en de praktijk van de nieuwe voorwaarden worden uiteengezet.

 

Vleva

Gepubliceerd op 28-07-2016

  43