Kantoorbusje komt zo

Geconcentreerd werken in de file? Dat kan vanaf deze maand in de kantoorbus. “De file, die merk ik niet eens op.”

Kan een kantoorbus een duurzaam alternatief bieden voor het drukke woon-werkverkeer? Bij Office on Wheels geloven ze van wel. Vanaf deze week worden 9 kantoorbussen ingelegd tussen Gent, Antwerpen, Turnhout, Hasselt, Halle en Brussel. De bus stopt onder andere aan bedrijventerreinen die moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer of door structurele files.

Op de bus aanwezig: 28 werkplaatsen, wifi, stopcontacten, koffiemachine, vestiaire, vergaderhoek, printer, airco en toilet. Vertrek: 7.30 uur, terugrit om 16 uur. File? Geen probleem, want je uren op de bus tellen mee als werkuren. “Als ik aankom op kantoor zijn al mijn mails beantwoord en is mijn planning voor de rest van de dag klaar”, zegt een busgebruiker in De Standaard. “De file, die merk ik niet eens op.”

Het initiatief gaat uit van de Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers (BAAV) en het expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School. Het wordt financieel ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

Het concept werd in een eerste fase uitgetest door consultancybureau Ernst & Young op het traject Leuven – Luik en door Colruyt op het traject Gentbrugge – Halle. Colruyt besloot het proefproject alvast te verlengen tot 2019. Uit een bevraging bij de testgebruikers bleek dat 96 procent de bus wilde blijven gebruiken en dat het voor 70 % zelfs een reden is om bij dezelfde werkgever te blijven.

Duurzame mobiliteit 

Maar ook voor werkgevers biedt de bus voordelen. Er kan bijvoorbeeld bespaard worden op parking, brandstof en bedrijfswagens. Colruyt gaf aan ook hun rekruteringsgebied nu te kunnen uitbreiden tot ver in Oost- en West-Vlaanderen. Een werknemer uit Oostduinkerke rijdt bijvoorbeeld eerst naar Gentbrugge om daar dan meteen aan zijn werkdag te beginnen op de bus richting Halle. Tijdens sollicitatiegesprekken zou er ook al expliciet gevraagd worden naar een plekje op de bus.

Voor alle duidelijkheid: je kan de bus niet boeken als werknemer. Het is de werkgever die beslist om hierin te investeren. Maar die heeft er alle belang bij om zijn bereikbaarheid te faciliteren en zo, op termijn, zijn werknemers bij zich te houden. Uit de Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2013 bleek dat werknemers die meer dan twee uur pendelen per dag, het vaker moeilijk krijgen om werk en privé in evenwicht te houden en meer kans hebben om psychisch vermoeid en gedemotiveerd te geraken. Ze zijn ook meer afwezig op het werk.

Ook arbeidsexpert Jan Denys van Randstad is om die reden gewonnen voor het concept: “De tijd die mensen spenderen aan woon-werk¬verkeer wordt een almaar belangrijker aspect om voor een job te kiezen of om ergens te blijven werken”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “Voor bedrijven die in grote steden zitten of moeilijk bereikbaar zijn, is het dus een uitdaging om daar een antwoord op te bieden. Dit kan een van die antwoorden zijn. Een werknemer die elke dag een uur in de wagen zit om te gaan werken, ziet die tijd namelijk niet als vrije tijd. Het is veeleer een aanslag op zijn vrije tijd. Maar voor de werkgever is het dan weer geen werkuur. Bij deze komt daar verandering in.”

Bronnen:
- Office on Wheels 
- De Standaard, De file? Die merk ik niet eens op, 4/1/2018  
- De Standaard, Wie tevreden werknemers wil, moet ze uit de file houden, 21/9/2016 
- Vlaanderen.be, Rapport. Pendelen en werkbaar werk 
- Het Nieuwsblad, Colruyt laat personeel in de file werken in kantoorbus, 18/8/2016  

Lees meer op senTRAL:
- Mobiliteit: beschikbare diensten en inspirerende voorbeelden 
- Flexwerken volgens de wet werkbaar en wendbaar werk

Gepubliceerd op 17-09-2018

  146