Minister Peeters verlengt de premie voor zero-emissievoertuigen met een jaar

 In België komt de verkoop van zero-emissievoertuigen een stuk trager van de grond dan in onze buurlanden. Toenmalig Vlaams minister Bart Tommelein breidde de aankoopsubsidies voor elektrische voertuigen enkele keren uit, maar het voorziene budget raakte niet eens op. Nu verlengt de Vlaamse regering op voorstel van minister van Energie Lydia Peeters de premie tot eind 2020. Het gaat niet om premies voor hybride wagens; enkel voor batterij-elektrische wagens, bromfietsen of motorfietsen en voor auto’s op waterstof. Ook taxibedrijven zullen in de toekomst zo’n premie kunnen aanvragen.

Met die verlenging wordt de subsidie over deze legislatuur getild, al zal dat geenszins als een verrassing overkomen. De volgende Vlaamse regering kan de situatie trouwens opnieuw beoordelen en de premie nog langer aanhouden als zij dat nodig acht.

Sinds de start van deze premie op 1 januari 2016 werden de categorieën reeds uitgebreid naar bestelwagens, deelauto’s, elektrische bromfietsen en motoren, en nu dus ook naar taxibedrijven. Ook zij zullen een premie kunnen aanvragen voor zero-emissievoertuigen.

Minister Peeters: “We stellen vast dat het aanbod aan [zero-missie] wagens vergroot, maar dat de prijs nog erg hoog blijft. Daarom verlengen we de premie met een jaar. Ook taxibedrijven, die vergelijkbaar zijn met deelwagens waarvoor de premie al mogelijk was, kunnen deze voortaan krijgen. Ze hebben een voorbeeldfunctie.”

Premie op zelfde niveau voor het goedkopere segment

De Vlaamse regering wil ook af van de perceptie dat deze premie vooral Tesla-kopers begunstigt. Voor de duurdere gaan de subsidiebedragen dalen tot de stopzetting eind 2020. Voor de goedkopere segmenten (auto’s tot 31.000 euro en tot 41. 000 euro) blijven ze op hetzelfde niveau als vandaag tot eind 2020 (respectievelijk 4.000 euro en 3.500 euro). Ook voor elektrische bromfietsen en motoren blijven de premies dezelfde, respectievelijk 750 en 1.500 euro. “Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven om de overstap te maken, ligt de klemtoon meer op de tweewielers en op het wat goedkopere wagensegment. Omdat de premie hier zeker het verschil kan maken,” argumenteert de minister.

Dit is het overzicht van de bedragen:
 
batterij-elektrische wagen of brandstofcelwagen* (M1 of N1) cataloguswaarde C premiejaar 2016 premiejaar 2017 premiejaar 2018 premiejaar 2019 premiejaar 2020
C 5.000 euro 4.000 euro 4.000 euro 4.000 euro 4.000 euro
31.000 euro = 4.500 euro 3.500 euro 3.500 euro 3.500 euro 3.500 euro
41.000 euro = 3.000 euro 2.500 euro 2.500 euro 2.500 euro 2.000 euro
C => 61.000 euro 2.500 euro 2.000 euro 2.000 euro 2.000 euro 1.000 euro
brandstofcelwagen   n.v.t n.v.t 4.000 euro 4.000 euro 4.000 euro
motorfiets   geen geen 1.500 euro 1.500 euro 1.500 euro
bromfiets klasse B   geen geen 750 euro 750 euro 750 euro
 

Voor de verlenging en uitbreiding is een wijziging van het Energiebesluit nodig. Het wijzigingsbesluit gaat nu voor advies naar de Raad van State.

 

Gepubliceerd op 22-05-2019

  53