Vlaamse groepsaankoop en meer laadpalen moeten elektrische mobiliteit promoten

 De Vlaamse overheid heeft een eerste groepsaankoop voor elektrische voertuigen afgesloten met 112 bestellingen. Maar intussen groeit het aantal laadpunten gestaag, zegt minister Lydia Peeters.
 

Er rijden in Vlaanderen net geen 13.000 elektrische voertuigen rond, en de doelstelling van deze regering was 60.000 tegen volgend jaar. Om die achterstand in te halen zet Energieminister Peeters enkele stimulerende middelen in. De eerste groepsaankoop van de Vlaamse overheid sorteerde evenwel weinig succes: amper 112 bestellingen voor elektrische wagens  tussen half januari en half mei. Offertevergelijker Bobex deed de praktische organisatie voor de overheid. Jean-Louis Van Marcke: "Van de ongeveer 3.000 aanvragers die zich op onze site aanmeldden, hebben we 1.748 echt geïnteresseerden doorverwezen naar de lokale dealer van hun voorkeursmodel. Via die weg hebben uiteindelijk 112 mensen effectief een elektrische wagen gekocht.” Dat is een verkoopratio van 6,4%, wat commercieel gezien wel als een succes wordt beschouwd. In de groepsaankoop was er keuze uit vier modellen. In dezelfde periode keerde de overheid evenwel 395 premies voor groene voertuigen uit, er waren dus nog drie keer zoveel aankopen buiten de groepsaankoop.

Lydia Peeters: "We ondersteunen elk initiatief dat het vertrouwen in elektrisch of zero-emissierijden vergroot. Deze groepsaankoop heeft duidelijk Vlamingen aangezet om een elektrische wagen te kopen, of dit in de toekomst te overwegen. Alleen hierdoor al is hij geslaagd." Niettemin lijkt de (volgende) Vlaamse regering niet meteen van plan om het initiatief te herhalen. "Een groepsaankoop organiseren is uiteraard geen kerntaak van de overheid. Het zou beter zijn als de markt dit zelf doet. Maar het is aan de volgende regering om daarover te beslissen."

Op schema voor 5.000 laadpunten

Een belangrijkere hefboom voor de elektrificatie van het transport is het netwerk van laadapparatuur. Ook op dat vlak loopt Vlaanderen niet bepaald voorop, in vergelijking met de buurlanden. De laatste officiële telling kwam uit op 3.236 gewone publieke laadpunten. Daarnaast is er nog een aantal snelladers en zijn er heel wat laadpunten bij bedrijven en particulieren. Minister Peeters houdt vol dat de uitrol op schema zit om tegen eind 2020 de beoogde 5.000 extra publieke laadpunten te realiseren. Dan moeten alle Vlaamse gemeenten minstens één publieke laadpaal hebben met telkens twee oplaadpunten. De coördinatie van die uitrol gebeurt door distributienetbeheerder Fluvius en installateur Allego. Gemeenten die dat willen kunnen ook op eigen houtje de bouw van publieke laadpalen organiseren. Voor het aantal e-wagens die vandaag rondrijden komt Vlaanderen dus met 3,4 auto's per laadpunt gemakkelijk aan dat streefcijfer. Maar dat is natuurlijk het verhaal van de kip en het ei…

Gepubliceerd op 09-08-2019

  27