Wordt mei weer plasticvrij?

 

“Mei Plasticvrij” is een jaarlijkse sensibiliseringscampagne over de impact van onze plastic consumptie op het milieu. Naar analogie met de 'Tournée Minerale' campagne van februari moet deze campagne de consumenten overtuigen om minstens een maand te proberen minder wegwerpplastic te gebruiken.

Maar de campagne richt zich niet alleen tot de eindgebruikers. Ze wil ook bedrijven en winkels stimuleren om hun aanbod aan te passen, en zelfs de overheid aanzetten om nieuwe wetten tegen wegwerpkunststoffen door te voeren.

Dit is géén campagne van de Vlaamse overheid maar een burgerinitiatief, “getrokken door een handvol geëngageerde vrouwen, die zelf niet perfect plasticvrij leven, maar graag meer afvalarme alternatieven willen zien.”

De website probeert vooral te overtuigen met  argumenten  en  tips  die grotendeels rechtstreeks de consument aanspreken, maar wel impact kunnen hebben op de manier waarop bedrijven omgaan met (wegwerp)verpakkingen of transportverpakkingen bijvoorbeeld.

Volgens de website zelf hebben vorig jaar meer dan 63.000 individuele deelnemers en 345 organisaties meegedaan met de campagne. Voor mei 2019 mikken de initiatiefnemers uiteraard op minstens zoveel deelnemers. Dit jaar leggen ze ook extra klemtoon op plastic flessen voor drinkwater, die in ons land perfect vervangen kunnen worden door… de kraan. En de campagne lanceert ook ‘Billie’, een herbruikbare drankbeker gemaakt van… plastic. 


Gepubliceerd op 03-05-2019

  59