Veiligheid

1 op 5 jonge bestuurders gebruikt smartphone tijdens elke autorit

Ongeveer 1 op 5 jongeren gebruikt de smartphone minstens 1 keer per rit als ze autorijden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Vooral Facebook, Whatsapp en Snapchat zijn populair. Het BIVV en Telenet ontwikkelden daarom de nieuwe sensibiliseringscampagne ‘Smart Phones, Smart Drivers’, die jongeren moet waarschuwen voor de gevaren van smartphonegebruik achter het stuur.

 
bron afbeelding: BIVV

Vooral jongeren

De enquête leverde de volgende bevindingen op: 
  • Meer dan 1 op de 5 van de ondervraagde bestuurders (23%) die jonger zijn dan 34 jaar gebruikt de smartphone minstens 1 keer per rit. Dat is meer dan voor de categorie 35-54 jaar (20%) en de mensen ouder dan 55 (8 %). 
  • 6 % van de jongeren gebruikt hem zelfs systematisch, meer dan 3 keer per traject. 
  • In het algemeen, gebruikt 8 op de 10 ondervraagden de smartphone maar af en toe.
  • 45% van de ondervraagden belt nog steeds niet handsfree. Niet handsfree bellen komt opvallend vaker voor in Wallonië (56%) dan in Vlaanderen (36%).

Sms’en achter het stuur

Twee derde van de ondervraagden gebruikt hun smartphone om een sms of mail te lezen (66%) of om er een te sturen (64%). De jongeren sturen vaker een sms of mail (69%) dan de categorie 34-55 jaar (63%) en de 55-plussers (42%). Dat is gevaarlijk gedrag, zeker als je weet dat je 23 keer meer kans maakt op een ongeval als je een sms verzendt achter het stuur, zo blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
 

Facebook en Whatsapp achter het stuur

Facebook (21%) en Whatsapp (19%) zijn veruit de populairste apps achter het stuur bij jongeren. Ook Instagram (9%) en Snapchat (8%) worden geraadpleegd tijdens het autorijden. 
 

Ook op de autosnelweg

Ruim de helft (51%) van de ondervraagden grijpt naar zijn smartphone voor een rood licht of overweg. Dat is vanuit verkeersveiligheidsstandpunt niet uitzonderlijk gevaarlijk, maar het hindert wel aanzienlijk de mobiliteit en de doorstroming omdat ze trager reageren als de auto’s voor hen weer in beweging schieten. Verder is het ook opmerkelijk dat 59% van de ondervraagde Vlamingen voor een spoorweg of rood licht naar zijn smartphone grijpt, terwijl dat in Wallonië maar 42% is.
 
Bijna één derde van de ondervraagden (32%) gebruikt zijn smartphone in de file. Dat is mogelijk de oorzaak van vele kop-staartaanrijdingen in de files. Ook geeft 9% toe zijn smartphone op de autosnelweg te gebruiken. In de bebouwde kom is dat ‘slechts’ 3%.
 

‘Smart Phones, Smart Drivers’

‘Smart Phones, Smart Drivers’ is een nationale campagne, die als doel heeft om de komende maanden en jaren meer aandacht te vragen voor het probleem van afleiding door smartphones. Dit jaar ligt de focus op jongeren. Met opvallende slogans zullen zij worden aangesproken om hun smartphone en apps zoals Facebook, Snapchat en Whatsapp niet te gebruiken wanneer ze zich als bestuurder, zowel als fietser, bromfietser als autobestuurder, in het verkeer begeven. Enkele slogans zijn ‘Van Genk tot De Haan, raak ik Facebook niet aan’ en ‘Van Knokke tot in’t Stad rij ik zonder Snapchat’.
 
Voor de campagne doen BIVV en Telenet beroep op verschillende mediakanalen:
  • Radiospots: Korte, krachtige spots in sappige dialecten, die worden uitgezonden op jongerenzenders.
  • Affiches die via het netwerk van het BIVV lokaal verdeeld worden en ook in jeugdhuizen zullen opgehangen worden.
  • Zomerfestivals: De campagne is aanwezig op 7 zomerfestivals in het land. Het campagneteam deelt er leuke zonneschermen uit.
  • Sociale Media: Ook op de sociale media is de campagne aanwezig, onder andere door banners die via de Telenet en BIVV kanalen verspreid worden.
  • Ikrijsmartphonevrij.be campagnewebsite & wedstrijd: bedenk zelf een leuke slogan en win een prijs! De campagne wordt versterkt door een wedstrijd waarbij jongeren uitgenodigd worden zelf een leuke slogan te bedenken naar het voorbeeld van de officiële campagne slogans. Er zijn leuke prijzen te winnen, o.a. een weekend weg in een minibusje met vrienden en tabletcomputers.
Ann Caluwaerts, SVP Corporate Affairs and Communication bij Telenet, benadrukt het belang van de campagne: “We zien dat het mobiel dataverbruik in België elke 12 maanden verdubbelt”, zegt. “Jongeren communiceren vandaag vooral via apps, ook in de auto, zoals bijvoorbeeld via Whatsapp, Facebook of Snapchat. Bij Telenet vinden we het natuurlijk belangrijk dat iedereen altijd en overal mobiel internet heeft, maar zeker niet ten koste van de veiligheid. Daarom sporen we iedereen aan om de smartphone aan de kant te leggen tijdens het rijden. Als grote Belgische telecomspeler én als belangrijke werkgever willen we graag het voortouw nemen in deze nieuwe campagne, maar we hopen dat ook andere bedrijven én de bevoegde overheden zich achter dit initiatief zullen scharen.”
 
Karin Genoe, CEO van het BIVV: “Afleiding achter het stuur is een probleem dat steeds groter lijkt te worden. Minstens een kwart van de tijd in de wagen, zijn we met andere zaken bezig dan ons te focussen op het verkeer. En dat leidt tot veel te veel verkeersongevallen. Jongeren zijn sowieso een risicogroep in het verkeer en zij onderschatten vaak de gevaren die er zijn in ons verkeer. We willen hen met deze campagne alvast attent maken op het gevaar van smartphonegebruik achter het stuur. En zo kunnen we hopelijk een pak ongevallen vermijden in de toekomst.”
 
Meer info op senTRAL:
 

Gepubliceerd op 13-10-2016

  90