Veiligheid

10 praktische tips tegen Blue Monday

Blue Monday, ookwel een “deprimaandag” genoemd is een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. Dit zou te maken hebben met het feit dat de dagen nog donker zijn en maandag de eerste dag van de werkweek is. 

Volgens sommige valt Blue Monday op de 3e maandag van de maand januari. In academische kringen is de "Blue Monday" theorie overladen met kritiek, maar desondanks geven we nog enkele praktische tips mee, die men kan gebruiken om een “Blue Monday” te vermijden.

1. Probeer iets nieuws
Wees creatief of leer iets nieuws om uw brein te activeren. Focus uw gedachten op nieuwe dingen in plaats van steeds stil te staan bij het verleden.

2. Zet uw lijf in beweging
Door uw lijf in beweging te zetten kunt u een positieve impuls geven aan hoe u zich voelt. Of u nu even de schouders losgooit achter uw bureau of gaat voor een complete work-out in een sportclub; het helpt allebei.

3. Zoek contact met een vriend of familielid
Neem contact op met iemand van wie u al een poosje niets meer heeft gehoord. Door aan iemand anders te denken bent u even niet met uzelf bezig.

4. Neem even pauze
Bouw een pauze in en ga eens ergens anders naartoe. Of dat nu een lunchroom is waar u nog nooit binnen bent geweest of naar een luxe hotel in verre oorden. Door fysiek ergens anders te zijn verandert uw kijk op de wereld.

5. Wees vriendelijk tegen iemand die u niet kent

Doe iets vriendelijks voor een willekeurig iemand. Vriendelijk zijn voor anderen is de allerbeste manier om zelf tevreden te zijn over jezelf.

6. Help de planeet
Wees een goede voorvader. Onze planeet zal namelijk nog bestaan ook als wij er niet meer zijn.

7. Verwen uzelf

Van een kleine verwennerij tot een luxe die u zichzelf al een tijdje heeft beloofd.

8. Plan iets nieuws

Of u nu een vakantie boekt voor later op het jaar of leuke activiteiten voor het weekend plant, uitkijken naar nieuwe dingen kan zeer verfrissend werken.

9. Deel uw gedachten
Want sleets mag dit gezegde zijn, het is ook nog altijd waar: gedeelde smart is halve smart.

10. Blijf lachen
Natuurlijk vergaat ons het lachen allemaal wel eens. Maar als het even lukt: door te lachen zet u uw brein in een positieve stand. En dat helpt om u beter te (gaan) voelen.


Meer info op senTRAL:

Hoe overleef jij 'Blue monday', Nieuws, 17/01/2014


 

Gepubliceerd op 01-02-2016

  152