Jaarlijks rijden enkele tientallen vrachtwagens fietsers aan bij een dodehoekongeval. Ruben Van Lent (De Standaard) zocht uit hoe we zo’n ongeval kunnen vermijden. De boodschap luidt: “Fietser en truckchauffeur moeten contact met elkaar maken.”
Tips voor fietsers
“De belangrijkste tip: weet waar de dode hoeken liggen”, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Probeer daar gewoon uit weg te blijven. En als je door omstandigheden toch in de dode hoek belandt, of je bent niet zeker of de chauffeur je wel kan zien, dan kan je best gewoon stoppen, afstappen en op de stoep of in de berm gaan staan. Zo is er al veel minder kans op een ongeval.”
Stef Willems van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) raadt aan om altijd op een veilige afstand te blijven, zowel voor als achter de vrachtwagen. “Drie meter afstand is noodzakelijk, maar hoe verder, hoe beter. Vermijd ook om rechts naast de vrachtwagen te rijden. Alleen in een bocht of op een druk kruispunt zou je rechts achter de vrachtwagen kunnen rijden: wanneer die afslaat, wijkt die namelijk altijd even uit naar de andere kant.”
“Zowel fietsers als vrachtwagenchauffeurs moeten vaker oogcontact zoeken met elkaar. Kijk goed in de spiegel of de trucker jou gezien heeft, en of jij hem wel kan zien. Want als jij de chauffeur niet ziet, dan ziet hij jou ook niet”, zegt De Cleen. “Het beste is om met non-verbale signalen duidelijk te maken dat je elkaar gezien hebt en aan te geven wat je plannen zijn.”
“Zichtbaarheid is voor fietsers uiteraard erg belangrijk”, vindt Stef Willems. “Het is best om altijd lichte of kleurrijke kledij te dragen en ’s nachts is het sowieso aangeraden om fluorescerende kledij of bandjes te dragen. Zo ziet iedereen, ook de gewone auto’s, jou altijd komen. Een goed werkend licht is natuurlijk ook belangrijk.”
Het is altijd een beetje riskant om dicht in de buurt van een vrachtwagen te fietsen. Daarom kan wat extra aandacht op zo’n moment geen kwaad. “Een onverwacht manoeuvre kan altijd gebeuren”, zegt Isabelle De Maegt van de transportfederatie Febetra.
Tips voor truckchauffeurs
Maak gebruik van de spiegelafstelplaats
“Om optimaal gebruik te maken van je achteruitkijkspiegels en dodehoekspiegels, moeten ze ook goed afgesteld zijn”, zegt Isabelle De Maegt. “De beste plek om dat te regelen is de spiegelafstelplaats. Daar staan vakken op de grond getekend en een instructiebord geeft aan welke vakken de chauffeur in welke spiegel zou moeten zien. Zo kan hij de spiegels perfect afstellen.”
“Defensief rijgedrag is absoluut het belangrijkste, zelfs met een achteruitkijkspiegel of een dodehoekcamera”, klinkt het bij het BIVV. “Als vrachtwagenchauffeur moet je constant in het oog houden wat er op de weg gebeurt en bij het uitvoeren van manoeuvres constant in de achteruitkijkspiegels blijven kijken.”
“Een echte plaag vandaag, is dat veel (vrachtwagen)chauffeurs met andere dingen bezig zijn achter hun stuur, zoals met hun gps of hun gsm’, klaagt de Fietsersbond aan. ‘Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor je rijgedrag en kan snel tot een ongeval leiden. De politie moet hier strenger voor zijn, want er heerst te veel een zweem van straffeloosheid.”
Omgeving bepaalt gedrag: lessen uit gedragsveiligheid in het verkeer
Risicobeheer van een vloot voertuigen - Voertuigrisico's en arbeidsongevallen
Gepubliceerd op 08-07-2016