App 112 op uw smartphone kan mensenlevens redden!

Met de app 112 kunnen burgers in nood snel hulp inroepen van brandweer, ambulance en/of politie  op het Belgische grondgebied. Snel en efficiënt de hulpdiensten alarmeren heeft heel wat voordelen en kan levens redden. Belangrijk genoeg dus dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van het bestaan van deze app en op hun smartphone installeren. Uiteraard kunnen burgers de noodcentrales nog altijd via een klassieke telefonische oproep bereiken, via de vaste telefoon of per gsm. Opgelet: de app werkt enkel in België.

Efficiënter noodsituatie melden

Met de app 112BE kan je nu nog efficiënter de hulpdiensten bereiken. Als je in een noodsituatie zit en je kunt mondeling niet doorgeven waar je je precies bevindt, dan kan de app jouw exacte positie doorsturen en elke 30 seconden een update sturen. Als je niet meer kan spreken en moeilijk kan bellen, kan de operator een real-time chat activeren. En wie een stoornis of ziekte heeft waarvan de hulpdiensten best op de hoogte zijn, kan dat doorgeven op het ogenblik dat hij of zij zich voor de app registreert.

In deze registratietool kan je ook aangeven of je allergisch bent voor een geneesmiddel (bv. peniciline) en kan je je bloedgroep meedelen, wat ervoor kan zorgen dat bij een uitruk van de hulpdiensten jouw bloedgroep aan boord is van de MUG.
1 app, 3 hulpdiensten

Wie de app installeert op zijn smartphone hoeft de noodnummers niet langer te onthouden. Eén klik op het icoontje van brandweer, ambulance of politie volstaat om een oproep tot stand te brengen of de chatfunctie te openen.

Tijdwinst dankzij lokalisatie
Dankzij de lokalisatiefunctie in de app kunnen hulpdiensten je makkelijker terugvinden in een noodsituatie, tot op 5 meter. Voordien kon een GSM-gebruiker worden opgespoord via de zendmasten die mobiel verkeer mogelijk maken, nadeel is dat deze een actieradius hebben van 6 km. De app geeft daarom je exacte gps-coördinaten door aan de noodcentrale zodra er verbinding wordt gemaakt en stuurt daarna om de 30 seconden een update van je positie. Dit kan kostbare tijdwinst opleveren. Als je na het eerste contact met de noodcentrale niet meer reageert, kan die centrale bovendien jouw smartphone laten rinkelen via de app. Zo kunnen de hulpdiensten je makkelijker terugvinden.
Chatfunctie voor doven, slechthorenden, anderstaligen
Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen chatten met de noodcentrale.
Ook in andere gevallen kan de noodcentrale uitzonderlijk de chatfunctie activeren, bijvoorbeeld als de operator de oproeper niet kan verstaan doordat er te veel achtergrondlawaai is of omdat de beller geen Nederlands, Frans, Duits of Engels spreekt. Via de chatfunctie worden berichten in een andere taal dan automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd.
Extra informatie
Bij het installeren van de app kan je ook informatie registreren, bijv. relevante medische informatie over hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes…
Download en registreer

Je vindt de app terug in de Play Store (Android) en in de App Store (Apple) via de zoekterm “app 112 BE”. Om je vervolgens ook te registreren in de app moet je een aantal korte vragen beantwoorden.

Meer info: website 112 BE (banner + infographic beschikbaar)

Auteur: Marc De Locht

Lees ook onze bijdrage op senTRAL over wat te doen bij en na een zwaar ongeval.
 

Gepubliceerd op 28-10-2019

  26