Veiligheid

Doeltreffende veiligheidscommunicatie: 3 goede praktijken

Zelfs de beste veiligheidscommunicatie boet in aan effectiviteit naarmate de tijd passeert. Hoe zorg je er dan voor dat veiligheidsinformatie top of mind blijft bij werknemers op lange termijn? “Health&Safety at Work” verzamelde goede praktijken over welzijnscampagnes. Wij selecteerden er drie. 

  1. Creëer een verhaal op sociale media – Via sociale media kan een werkgever een veiligheidsboodschap of een veiligheidsproject delen en op termijn opfrissen. Bij een Duitse energieleverancier hebben ze de gezonheidscampagne #followfred voor tijdens de wintermaanden opgezet via sociale media. De Facebook pagina draaide rond “Fred”, een mascotte met winterse outfit en lange baard. Wekelijks post het bedrijf een foto en een kort verhaal met tips erbij bv. “Fred heeft de griep”, of “Fred heeft de winter blues”. De werknemers van het bedrijf reageerden enthousiast op dit initiatief en een groot deel volgde Fred om op de hoogte te blijven van de welzijnstips. Dit soort acties kunnen het hele jaar door opgezet worden, door bv. elke maand een ander thema in de verf te zetten. 
  2. Praatgroepen: gedeelde stress is halve stress? – Zorgkundigen ervaren vaak veel stress en krijgen wel eens te maken met agressieve patiënten. Bij de Amerikaanse National Health Service van Massachusetts hebben ze praatgroepen opgestart. Er wordt een vast moment ingelast waarop de zorgkundigen kunnen praten over moeilijke, stresserende werksituaties waarmee ze geconfronteerd werden. Op die manier reflecteren de werknemers over hun ervaringen en konden collega’s feedback geven. De praatgroep fungeert dus vooral als uitlaatklep. Onderzoek wees uit dat deze praatgroep leidde tot minder stress, een betere teamwerking en een hogere tevredenheid bij patiënten. Zulke praatgroepen kunnen uiteraard ook buiten de zorgsector hun vruchten afwerpen. 
  3. Detecteer lacunes in de veiligheidscultuur – Veel bedrijven willen een veiligheidscultuur creëren. Maar vaak ligt daarbij weinig focus op het hebben van een “volwassen” veiligheidscultuur, waarbij de opgestelde veiligheidprincipes ook daadwerkelijk worden toegepast door alle managers en werknemers. Cardinus, een Risk Management service in het Verenigd Koninkrijk, voert “maturiteitsbeoordelingsprogramma’s” uit. Het principe van zo’n programma is dat je de veiligheidscultuur op een hoger niveau kan tillen door systematisch op zoek te gaan naar situaties waarin de principes niet in praktijk worden omgezet, analyseren waarom dit zo is en actiepunten opstellen. 
     
 

Gepubliceerd op 21-03-2018

  116