Fit en gemotiveerd sedert de lockdown

 

Dit voorjaar lanceerden Securex en Fitbees een (inter)actief project om tijdens de COVID-19-lockdownperiode gezond, gemotiveerd en veerkrachtig te blijven én om de band met collega’s en  omgeving te versterken. Via de ‘30 dagen challenge’ ontvingen deelnemers een maand lang elke dag een e-mail met een uitdaging en tips voor een gezonde levensstijl, met de gouden driehoek voeding-beweging-slaap als leidraad. Deze uitdagingen waren geschikt voor elke doelgroep, dus niet enkel voor thuiswerkers.

 

Fitbees is een bedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling van online gezondheidsprogramma’s. Sinds enkele jaren werkt het nauw samen met Securex Vitality, dat inzet op coaching en workshops rond gezondheid. Securex stelde de tool gratis ter beschikking voor werkgevers en hun werknemers.

Eva Vandenheede, manager Wellbeing bij Securex, blikt terug op deze actie.
 
Inspireren en motiveren

“De COVID-19-crisis bracht – en brengt nog steeds – enorm veel druk met zich mee. Sociale steun vanuit werkgevershoek zorgt voor extra veerkracht bij werknemers. Meer dan ooit geldt hier het motto ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’, waarbij bewegen cruciaal is. De 30 dagen challenge wou mensen inspireren en motiveren. Door de voorgestelde uitdagingen gingen mensen niet enkel meer bewegen, maar ze gingen ook nadenken over hun eigen talenten en zingeving, bijvoorbeeld hoe ze hun leven of loopbaan een nieuwe wending kunnen geven. En ook: hoe kunnen ze andere personen in hun omgeving boven zichzelf doen uitstijgen, door hun talenten volop in de kijker te zetten?”

“Omwille van de lockdownperiode signaleerden heel wat klanten ons dat de teamspirit en verbondenheid op het werk niet meer optimaal was. De uitdagingen hadden dus onder meer als doel de band met collega’s aan te scherpen of te versterken. Het is belangrijk dat collega’s zich verbonden voelen en elkaar ondersteunen in deze moeilijke periode. Daarom hebben we de 30 dagen challenge zo ontworpen dat de deelnemers bij hun collega’s konden aangeven wanneer ze een uitdaging hadden gedaan. Bovendien werden ze gestimuleerd om ook vrienden en familie uit te dagen om deel te nemen.”

Zelfs werkzoekenden namen deel

De actie was succesvol, met ruim 2.000 deelnemers uit 200 bedrijven en organisaties. Securex was ook heel blij met de diversiteit, zowel op het vlak van ondernemingsgrootte (van grote bedrijven tot kleine zelfstandigen) als de deelnemende profielen. “Zo stelden we bijvoorbeeld vast dat naast werknemers, bedrijfsleiders en vrije beroepers, ook werkzoekenden enthousiast deelnamen. Op die manier wilden ze niet enkel hun fysieke en mentale gezondheid verbeteren, maar ook hun sociaal netwerk een boost geven,” vertelt Eva Vandenheede. “Via onze blogsite en de socialemediakanalen van Fitbees konden geïnteresseerden het verloop van de 30 dagen challenge van nabij volgen. Na de actie bezorgden we alle deelnemers een e-mail met inspirerende vervolgtips. Tegelijk wilden we werkgevers aansporen om deze actie structureler en duurzamer aan te pakken. Gezonde en gelukkige werknemers zorgen immers ook voor rendabelere bedrijven en organisaties, en dat levert dus een win-winsituatie op voor alle betrokken partijen.”

 

Auteur: Geert Van Cauwenberge

Gepubliceerd op 14-07-2020

  12