Veiligheid

Gouden regels bij crisiscommunicatie

HSEW2016-logoEen dodelijk arbeidsongeval, een lek van een schadelijke stof… Wanneer er zich een crisis binnen je bedrijf voordoet vraagt dat om een gepaste communicatie naar slachtoffers, werknemers en externen toe. Hoe communiceer je best over zo’n crisis?

HSEW2016-Crisis2
Dat kwamen Yves Stevens en Astrid Hulhoven op het HSE World Event op 278 september uitleggen. Stevens werkt op de  Dienst Noodplanning van de federale diensten van de gouverneur van Antwerpen, Hulhoven werkt bij De Lijn.

Zij gaven enkele regels mee om de communicatieboodschap goed te structureren.

We know. Wacht niet tot je alle informatie over het incident weet om de communicatie op te starten. Communiceer zo snel mogelijk (best binnen een uur) over de feiten die je dan al weet. Zorg voor een geloofwaardige boodschap, bijvoorbeeld door een expert met kennis van zaken aan het woord te laten. Gebruik hierbij steeds begrijpbare taal.

We do. Communiceer wat er gedaan wordt om de crisis op te lossen Bijvoorbeeld: “De bedrijfsbrandweer was zeer snel ter plaatse.” Een goed gecommuniceerde boodschap kan een crisis doen omkeren in een gecontroleerde situatie.

We care. Verplaats jezelf in de situatie van de ontvangers. Welke emoties wekt de crisis bij hen op? Toon empathie en medeleven met de rechtstreekse en onrechtstreekse slachtoffers van de crisis.

HSEW2016-Crisis3

Gepubliceerd op 07-10-2016

  98