Veiligheid

Hoe bestrijd je best een winterdepressie?

Arbeidsgeneesheer en senTRAL-auteur Edelhart Kempeneers geeft enkele nuttige tips om de winterdepressie te bestrijden.

Winterdepressie of winterblues is een specifieke vorm van depressie die gelinkt is aan het gebrek aan licht gedurende de wintermaanden.
De aandoening manifesteert zich voornamelijk in een toegenomen vermoeidheid, die zich kan voordoen ondanks voldoende nachtrust.
Andere symptomen zijn prikkelbaarheid, somberheid, concentratieproblemen en angst.

Maar wat kan je er nu aan doen?
  1. Ga naar het licht: mensen met een winterdepressie reageren heel goed op licht. Het is dan ook de voorkeursbehandeling van winterblues.
  2. Ga naar buiten en beweeg: het buitenlicht is op zich al een voordeel (zie stap 1). Maar ook de fysieke activiteit helpt om je wakkerder te voelen, en om beter te slapen.
  3. Eet gezond; vermijd daarbij koolhydraten - vooral de suikers - en eet veel groenten en fruit.
  4. Zoek gezelschap op: de mens is een sociaal dier. Dus neem actief stappen om op regelmatige basis je sociale contacten te onderhouden. Maak bijvoorbeeld een wekelijkse afspraak met je vrienden of je collega’s in een gezellig café.

Gepubliceerd op 19-01-2015

  58