Hou eens een trucker in dienst met carcooning

Hoe lok je een trucker? De vacatures zijn talrijk, maar de gegadigden zijn dat niet. Sommige bedrijven proberen kandidaten over de streep te trekken met een ergonomische cockpit, met extra comfort en de nieuwste veiligheidsnufjes voor onderweg.

Vrachtwagenchauffeur is al jaren een knelpuntberoep. Wie toch in de cabine wil klimmen, kan kiezen uit een lange lijst van vacatures, nationaal en internationaal. Sommige bedrijven proberen het verschil te maken met een ultracomfortabel uitgeruste vrachtwagencabine, zodat hun chauffeurs kunnen carcoonen na het werk. Wie weken- of zelfs maandenlang door Europa cruiset, woont en werkt in zijn vrachtwagen. De cabine van een paar vierkante meter doet dienst als werkplaats, keuken, kast, woon-, eet- en slaapkamer. Een heel arsenaal aan veiligheidssystemen en ergonomische comfortmaatregelen zijn dus geen overbodige luxe.

"Momenteel mag je een vrachtwagen echt beschouwen als een huis op wielen", zegt Leon Frederix van Truck Center Frederix in Paal-Beringen in De Standaard. "De luxe is echt nodig, want er wordt veel verwacht van de moderne vrachtwagenchauffeur. Je merkt bijvoorbeeld dat vele transportfirma's buitenlandse bestuurders in dienst hebben. Die mensen zijn erg lang van huis en leven letterlijk in hun voertuig. Dan spreekt het voor zich dat ze een hoog comfortniveau nodig hebben om hun werk graag én in goede omstandigheden te kunnen doen.”

Koffiezet en microgolfoven

Voor een vrachtwagenchauffeur die uren aan een stuk zit, is een kwalitatieve, verstelbare stoel met luchtvering cruciaal. Een comfortabel bed, om ’s morgens fris achter het stuur te kruipen, is dat ook. Sommige cabines zijn ondertussen uitgerust met twee bedden, waarvan het bed van de passagier ook gebruikt kan worden als kast. Voorts aangenaam tijdens lange afstanden: airco voor als het warm is buiten, een stand-airco voor tijdens de pauze en nachtverwarming om ’s nachts comfortabel te slapen. Handig is ook een omvormer van 24 naar 220 Volt, met voldoende stopcontacten en extra batterijcapaciteit, zodat chauffeurs hun tablet, gsm en scheerapparaat tegelijkertijd kunnen opladen. De nieuwste cabines hebben dikwijls ook televisie, koelbox, koffiezet en microgolfoven. "Een tv met satelliet hebben de chauffeurs meestal zelf bij, maar al deze apparaten kunnen ingebouwd worden", legt Frederix uit. "Zo krijg je al een halve mobilhome op een paar vierkante meter."

Radar en camera 

Voor wie met een tientonner de baan op gaat, is veiligheid uiteraard cruciaal. In de meeste moderne vrachtwagens wordt de eigen snelheid en de afstand ten opzichte van de voorligger tegenwoordig automatisch geregeld met een radar en een camera. Het ontlast de chauffeur en vergroot de verkeersveiligheid. In de file zal de vrachtwagen bijvoorbeeld automatisch afremmen en weer vertrekken indien nodig, plus een constante veiligheidsafstand aanhouden.
Als de chauffeur door omstandigheden niet tijdig kan reageren, schiet het noodremsysteem (EBA) in gang. Een luid waarschuwingssignaal weerklinkt dan in de cabine, de remleidingen worden gevuld om de reactiesnelheid te verkorten, de stoplichten gaan aan om achterliggers te verwittigen en een automatische noodstop wordt in gang gezet.
Maar er is meer. In moderne cabines weerklinkt tegenwoordig ook een waarschuwing als de vrachtwagen niet in zijn rijvak blijft (lane departure warning), er is een elektronisch antiblokkeersysteem van de remmen (ABS) en een elektronische stabiliteitscontrole (ESP). “Of de centrale vergrendeling van binnenuit”, vult Frederix aan. “Zodat je bij de oversteek naar Engeland of 's nachts op een parking geen schrik moet hebben.” In de toekomst zou daar bijvoorbeeld nog een slimme pet kunnen bijkomen, die de chauffeurs met alarmsignalen, knipperend licht en vibraties waarschuwt als hij wegdommelt achter het stuur. “Je merkt dat de werknemers zo'n evoluties, zelfs in de standaarduitrusting, enorm waarderen”, besluit Frederix.

>> Een moderne vrachtwagencabine ziet er tegenwoordig zo uit.

Bronnen:
- Carcooning is de nieuwe trend om truckers in dienst te houden, De Standaard, 12/2/2018
- De nieuwe generatie veiligheidssystemen bij MAN
- Ford ontwikkelt truckerpet met technologie die levens kan redden

Lees meer op senTRAL:
- Transport: chauffeurs en rijhouding – Veiligheidsinstructiekaart
- Ergonomie: Zithouding – Veiligheidsinstructiekaart
- Preventie van rugklachten - Wettelijk kader 
- Beroepsziekten - Beroepsziekten veroorzaakt door trillingen

Gepubliceerd op 14-09-2018

  94