Medewerkers onwel door koolstofmonoxidevergiftiging (Nederland)

In Nederland liepen drie medewerkers een koolstofmonoxidevergiftiging op na gebruik van een heftruck met LPG-verbrandingsmotor in een afgesloten werkruimte. Arbo Online brengt verslag uit van de situatie en de lessons learned. 
 

Incident

Bij een bedrijf dat metaal produceert ruimen enkele medewerkers een opslagplaats op en inventariseren ze de producten. De opslagruimte meet 40 bij 30 meter en in 6 meter hoog. Tijdens de wintermaanden blijven de overheaddeuren dicht om de koude buiten de houden. 
 
Drie technische medewerkers verplaatsen de goederen met heftruck die werkt op een LPG-verbrandingsmotor zonder katalysator. De deuren van de ruimte bleven de hele dag dicht, terwijl de heftruck in gebruik was. 
Vanaf de middag krijgen de medewerkers last van hoofdpijn en duizeligheid. Nadien moet één van de mannen overgeven. De andere medewerkers bellen de hulpdiensten. Vervolgens worden ze alle drie naar het ziekenhuis afgevoerd. In het ziekenhuis stellen de dokters vast dat de medewerkers een koolstofmonoxidevergiftiging hebben.  
 
De brandweer meet de waarden in de opslagplaats. Er blijkt in de opslagruimte een waarde tussen 48 en 86 mg/m³ koolstofmonoxide aanwezig te zijn, terwijl de wettelijke grenswaarde 29 mg/m³ bedraagt.
 

Lessons learned

Na bevraging van de getuigen kunnen de volgende lessen getrokken worden uit het incident: 
  1. Het gebruik van de heftruck was niet conform met de gebruiksaanwijzing. Daarin staat namelijk dat de heftruck enkel gebruikt mag worden in goed ventileerde ruimtes. De medewerkers hebben de heftruck echter de hele dag gebruikt in de afgesloten werkplaats, waardoor de schadelijke uitlaatgassen zich ophoopten. Deze gassen kunnen leiden tot slaperigheid, duizeligheid en in het ergste geval tot de dood. 
  2. Arbeidsmiddelen met elektrische krachtbronnen zijn vaak veiliger, minder lawaaieriger en minder vervuilend. Productieruimtes zijn vaak sowieso al vervuild doorlasrook, oliën en schoonmaakmiddelen Daarnaast leidt een verbrandingsmotor tot meer lawaai, wat verschillende veiligheids- en gezondheidsrisico’s meebrengt.  
  3. Dieselroet is kankerverwekkend. Daarom mag een dieselverbrandingsmotor alleen binnen worden gebruikt als er geen vervanging mogelijk is. Dit mag echter alleen onder speciale voorwaarden. Daarbij moet u denken aan directe afvoer van uitlaatgassen naar buiten en het gebruik van een katalysator. De heftruck in kwestie had geen katalysator. 
  4. Voldoende ventilatie is noodzakelijk. Door de gesloten deuren werd de ruimte op geen enkele manier geventileerd. Volgens een geschatte berekening bij het onderzoek werd de grenswaarde van  29 mg/m³ koolstofmonoxide al bereikt na twee uur. 
  5. Regelmatig onderhoud en keuren van arbeidsmiddelen is noodzakelijk om een optimale werking en de veiligheid te garanderen. In dit geval werd de verbrandingsmotor van de heftruck niet gekeurd. Vraag daarom aan het keuringsbedrijf om de motor te controleren op de goede werking van motor en katalysator en op een goede verbranding van de brandstof.

Boete

De Inspectie SZW oordeelt op basis van de ongevalsanalyse dat het bedrijf de welzijnswetgeving overtreden heeft en moet een boete van 11.000 euro betalen. 
 
Meer info op senTRAL:
 

Gepubliceerd op 26-06-2019

  52