Nieuw jaar, meer bewegen?

Werknemers met een zittend beroep doen er goed aan om meer beweging in te bouwen in de dagelijkse routine. Hoe kunt u dit als preventieadviseur stimuleren?

Enkele kleine organisatietips voor een actieve werkplek
  • voorzie centrale afvalpunten in plaats van eigen prullenbakken;
  • plaats printers in een centrale printerruimte, niet bij de bureaus;
  • zet de espressomachine of de waterkoeler aan het einde van de gang;
  • plaats lunch- of vergadertafels op stahoogte;
  • stimuleer wandelvergaderingen;
  • voorzie een aantal zit-stabureaus, loopbandbureaus of losse bureaufietsen (met parkeerplaats);

      
    Bron: https://www.worktrainer.nl – T-Mobile
  • stimuleer beweging via sensibilisatie-affiches. Op senTRAL vindt u een nieuwe affiche om het gebruik van de trap te stimuleren. U kunt ze ophangen in of aan de lift.
Tips om jezelf aan te zetten tot meer beweging
  • leg je telefoon buiten handbereik;
  • gebruik geen grote drinkbus, maar een kleine kop of glas. Zo verplicht je jezelf meermaals bij te tanken;
  • plan je meetings als “walking lunches”;
  • plan beweging in in je agenda. Vijf minuutjes rechtstaan, even wandelen. Bij thuiswerk: doe een 5-minuten work-out (Youtube);
  • parkeer je auto wat verderop;
  • zoek een beweegpartner, een buddy die je op tijd herinnert aan je voornemen en stimuleert om te bewegen;
  • leg een doel vast bv. x-aantal stappen, 2 beweegpauzes per dag…;
  • groepeer geen printopdrachten: ga per printopdracht naar de printer. Minder efficiënt, maar veel gezonder;
  • neem de lange route: als er meerdere wegen zijn naar je bureau of een vergaderzaal, kies de langere route!
Korte momenten van beweging geven meer energie, frisse ideeën en maken je alerter. En gezonder. 

Lees meer op senTRAL:
Bronnen:

Gepubliceerd op 21-01-2019

  133