Nieuwe therapie bestrijdt chronische nek- en rugpijn

Kinesist Anneleen Malfliet heeft een onderzoek uitgevoerd om te achterhalen of een nieuwe neurowetenschappelijke therapie kan helpen bij chronische nek- en rugpijn. De resultaten brengen nieuwe inzichten over musculoskeletale pijnklachten en de link met de hersenen.

Chronische pijn, of te wel pijn die langer dan drie maanden blijft en geen duidelijke oorzaak heeft, komt veel te vaak voor. Lage rugpijn is de meest voorkomende oorzaak van absenteïsme. Een op de vijf Belgen heeft lage rugpijn en een op de tien heeft last van de nek. Anneleen Malfliet wilt met haar postdoctoraat chronische pijn verminderen en meer te weten komen over hoe chronische pijn ontstaat. Ze bracht onder meer de volgende inzichten aan het licht met haar onderzoek.

Misvattingen over pijn en angst om te bewegen

Zowel voor mensen die nog geen of weinig rugklachten hebben als voor patiënten met musculoskeletale aandoeningen (MSA) is het essentieel om regelmatig recht te staan om de rug- en nekspieren te activeren. Een groot aantal mensen wisselt te weinig van houding af.

Een veel voorkomende misvatting is dat mensen met rugklachten nog meer moeten stilzitten dan voorheen, om hun rug te “sparen”. Bij acute pijn zoals een gebroken been of verbrande huid, moet je inderdaad activiteiten vermijden die pijn veroorzaken of verergeren. Maar bij chronische pijn geldt het tegenovergestelde. De neurowetenschappelijke benadering die Malfliet hanteert, verklaart waarom we chronische pijn niet uit de weg mogen gaan door niet te bewegen: “Wanneer acute pijn zich ontwikkelt tot chronische pijn gaat het brein pijn genereren terwijl daar geen enkele reden voor is. De ervaring van pijn wordt als het ware losgekoppeld van je lichaam.”
Door bepaalde bewegingen die pijn doen te vermijden, gaan mensen net chronische pijn in de hand werken. Het is volgens Malfliet dus belangrijk om mensen te informeren over het feit dat je hersenen zonder reden pijn kunnen produceren. Dat zou de angst om te bewegen bij mensen met chronische klachten kunnen wegnemen.

Resultaten van het onderzoek

Malfliet testte de neurowetenschappelijke therapie uit bij zestig proefpersonen met chronische klachten. De groep kreeg pijneducatie en vijftien oefeningenreeksen. Die oefeningen focusten op bewegingen die pijn doen bij de proefpersonen en die ze dus normaal gezien vermijden. De controle groep met zestig andere proefpersonen kreeg de standaardbehandeling met oefeningen die aangepast werden van zodra de patiënten pijn ervaarden.
De neurowetenschappelijke therapie wierp duidelijk zijn vruchten af. De proefpersonen gaven zelfs een jaar na de behandeling aan dat ze zich fysiek en mentaal beter voelden, minder pijn hadden en beter functioneerden en minder angst hadden om te bewegen. Ook de controlegroep merkte een verbetering van hun chronische pijn, maar die verbetering was beduidend kleiner en van kortere duur.

Van zodra patiënten geen angst meer hebben om te bewegen en niet meer focussen op de pijn, kunnen oefeningen thuis volstaan en na een tijd worden ook die oefeningen mogelijk overbodig.

Conclusie en toekomstig onderzoek

De neurowetenschappelijke therapie van Malfliet boekt baanbrekende positieve resultaten. Enkele misvattingen over chronische pijn zijn nu weggewerkt: “Een rug en een nek zijn gemaakt om mee te bewegen. Je rug ‘sparen’ is niet de beste manier om met pijn om te gaan. Net zomin als voortdurend een ergonomische houding aannemen. Het is net de afwisseling in houdingen die belangrijk is. Wie minder piekert over pijn, zal vaak vanzelf minder pijn ervaren. Minder aandacht besteden aan pijn verandert mogelijk het pijncentrum in de hersenen.”

Malfliet startte ondertussen een vervolgonderzoek dat focust op de rol van slaaptherapie en voeding bij chronische pijn. Chronische pijn werkt vaak slaapproblemen in de hand en slaapproblemen versterken op hun beurt de pijn. Over voeding bestaan zeer veel ideeën maar weinig wetenschappelijk onderbouwde theorieën. De weinige bestaande onderzoeken tonen een positief effect aan van vitamine D, omega 3 en 6, veel groenten, fruit en peulvruchten. Bovendien stellen steeds meer wetenschappers dat er een verband is tussen de werking van de darmen en de hersenen en dat bepaalde voedingsstoffen ontstekingen bevorderen of net afremmen.

Meer info op senTRAL:
Preventie van rugklachten 
Preventie van rugklachten - Werkgerelateerde risicofactoren 

Gepubliceerd op 25-04-2019

physical_therapy_hexagons_fotolia_by-j-mel
Foto:Fotolia-J-mel
  201