Ook een sms-nek of een tabletbochel? Zo beperk je het risico

We kijken allemaal uren per dag naar beneden, naar onze laptop, smartphone of tablet. Dat is niet zonder risico, waarschuwen artsen. Vergroeiingen als sms-nekken, tabletbochels, iPad-armen en appduimen komen steeds vaker voor.

Overal waar je gaat, van het perron tot de wachtkamer, zitten mensen voorovergebogen. "Je ziet óveral mensen op hun smartphone", zegt ook fysiotherapeute Marlous de Haan. "En die mensen kijken allemaal naar beneden, naar hun telefoon, die op hun schoot ligt." En dat is slecht voor ons lijf.

We kunnen daar bijvoorbeeld een “tabletbochel” of een “sms-nek” aan overhouden. De meeste mensen zitten namelijk onderuitgezakt, met een bolle rug en kijken naar beneden met de kin op de borst. Normaal weegt je hoofd rond de 5 kilo, maar bij een hoek van 15 graden gaat het over zo'n 12,3 kilogram, bij een hoek van 60 graden balanceren we zelfs tot 27,3 kilogram. Het gevolg is dat er een bolling in je nek groeit. Want we spenderen gemiddeld tussen de 2 en de 4 uur per dag met de blik naar beneden gericht. Dat zijn 700 tot 1400 uren per jaar. In 2016 sloegen artsen alarm. "De generatie die ná 1995 is geboren en dus is opgegroeid met de smartphone, heeft te maken met vergroeiingen die helemaal niet bij kinderen horen", zegt de Haan. Het gaat dan om ernstige rug- en nekklachten, concentratieproblemen, duizeligheid. "Oudemensenklachten dus."

Een ander gewricht dat overbelast kan geraken door te veel te appen, typen en swipen is de duim. "Maar de duim is éígenlijk bedoeld om iets vast te pakken, te grijpen. Die kleine beweginkjes, daar is-ie niet voor gemaakt." De duim is een multifunctioneel gewricht, maar de vinger kan door overbelasting peesklachten opleveren en transformeren in een “appduim”.

Ook gekend onder fysiotherapeuten is de “iPad-arm”. Dat is eigenlijk hetzelfde als de tennisarm: spier- en peesklachten door veelvuldig gebruik van de iPad of muis. "Je onderarm en pols staan continu op spanning als je muis rechts van je ligt: je arm zou eigenlijk recht vooruit moeten wijzen." De Haan geeft daarom de voorkeur aan de verticale muis aan de computer. "Ik had zelf ook klachten, maar toen ik de verticale muis ging gebruiken, verdwenen die."

De Haan is niettemin realistisch over de nieuwe technologieën. “We kunnen niet meer zonder. En ik wíl ook niet meer zonder." Maar we moeten beter voor ons lichaam zorgen. “Anders ben ik bang dat bochels, kromme ruggen en pijnklachten over vijftig jaar volkomen normaal zijn.”

Een paar tips van De Haan:

  • "Breng je telefoon naar je ogen, in plaats van andersom."
  • "Houd op je werkplek de 90-90-90-regel aan: de hoek van je knieën, de hoek tussen je onderlichaam en romp en de hoek van je ellebogen moeten allemaal 90 graden zijn."
  • "Zorg voor afwisseling. Herhaling kan overbelasting veroorzaken. En zit je veel voor je werk? Maak om het uur een wandelingetje, haal koffie voor mijn part, of ga staan achter je bureau. Op een kruk zitten is ook goed: dan dwing je je lichaam om rechtop te zitten."
  • "Gebruik een smartphonehouder. Die dingen kosten een paar euro en zorgen ervoor dat je telefoon altijd een hoek van 45 graden maakt, zodat je je hoofd in een goede houding hebt."


Bronnen:
- RTLnieuws, Bochels, stijfheid en pijn: zó verandert je lichaam door je smartphone, 7/2/2018 
- Knack.be, De 'sms-nek': hoe wervels onder onze smartphone-obsessie bezwijken, 25/11/14

Meer info op senTRAL:
MSA: “we staan te weinig stil bij de gezondheidsrisico’s van smartphonegebruik”
Mobiele apparaten: swot-analyse op vlak van ergonomie
Risicoanalyse “Werken met beeldschermen” (ook smartphones)
Toolbox – Kantoorergonomie

Gepubliceerd op 30-10-2018

  116