Praktische tips voor werken in koude temperaturen


Bouwvakkers, wegenwerkers, groendiensten, postbodes,… Wie buiten werkt moet zich goed beschermen tegen koude temperaturen. Maar ook in andere seizoenen moeten sommige werknemers waakzaam blijven, denk aan koelcellen in supermarkten, voedingsbedrijven en -winkels en magazijnen. Hoe hou je jezelf warm tijdens zo’n werkdag?

 

- Kleed je in laagjes

Een dikke winterjas aantrekken lijkt op het eerste gezicht voldoende om de kou te trotseren. Toch is het efficiënter om verschillende kledinglagen te voorzien. Dat biedt meerdere voordelen: niet alleen isoleren de verschillende lagen de eigen lichaamswarmte veel beter dan één dik kledingstuk, maar bovendien kun je handig en flexibel inspelen op wisselende temperaturen.
Het principe van meerdere lagen houdt in dat je je kleedt in drie lagen: een thermische basislaag, een isolerende tussenlaag en een beschermende buitenlaag. 

- Natuurlijke materialen en fleece

Naast het aantal kledinglagen bepaalt ook de kwaliteit van de kleding het warmtegevoel. De voorkeur gaat hierbij naar natuurlijke materialen zoals katoen en wol. Deze materialen ademen, waardoor ze zweet afvoeren en de kleding droog blijft aanvoelen.
Synthetische materialen voor kleding zijn dus geen goed idee. Toch is er één synthetisch materiaal dat wel de test doorstaat, namelijk fleece. De reden? Fleece is een topper op het vlak van isolatie, en haalt een fantastisch rendement op het vlak van bescherming tegen kou en wind.

- Winterhandschoenen

Het gebruik van beschermende winterkleding heeft weinig zin zonder degelijke winterhandschoenen. Maar het laatste wat je in dit geval wil, zijn handschoenen die vocht absorberen, waardoor de kou naar binnen kan dringen.
Een kwaliteitsvolle winterhandschoen herken je aan:

  • getest en goedgekeurd overeenkomstig EN 511, uitgevoerd op de materiaalcombinatie van de handschoen
  • een voering uit acryl, fleece of een andere thermische stof
  • vingergevoelig en flexibel om mee te werken
  • met een blijvende bescherming tegen snij-, schuur- of scheurrisico’s
De isolerende eigenschappen van een winterhandschoen kunnen nadelig worden beïnvloed door bijvoorbeeld luchttemperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid, activiteiten en blootstellingsduur.
Wat deze laatste factor betreft, hangt alles af hoelang je buiten werkt en wat de buitentemperatuur is:
  • voer je een hele dag lang een zware activiteit uit? dan mag de isolatiewaarde lager zijn en heb je met een klasse 1 vaak al voldoende
  • voer je activiteiten uit met minder fysieke inspanningen, waarbij je langer stilstaat? dan heb je sneller handschoenen met een hoge isolatiewaarde nodig

- Bedek alle uiteinden van je lichaam

Naast de handen moet je ook de andere uiteinden van je lichaam beschermen tegen (vries)kou.
Wist je dat je de meeste lichaamswarmte verliest via je hoofd, en dat je van extreme kou stevige hoofdpijn kan krijgen? De boosdoener is bijtende koude wind die de spieren in het hoofd doet samentrekken. Een muts, hoofddeksel of oorwarmers helpen je goed op weg om het hoofd te beschermen.
Voor korte werkzaamheden is een (bivak)muts voldoende. Bij langere activiteit kies je beter een helmmuts, een lagensysteem in combinatie met je veiligheidshelm, of een ‘buff’ (dat is een cilindervormige nekverwarmer die al goed bekend is bij sporters maar ook op de professionele markt steeds meer ingeburgerd raakt, met antistatische, brandvertragende en reflecterende eigenschappen).
Vergeet ook uw voeten niet. Werken met bevroren tenen hou je niet lang vol. ‘Warming packs’ in de schoenen (zie hieronder) kunnen een fantastisch hulpmiddel zijn. Maar de basisregel blijft om ‘warme’ schoenen te dragen, dat wil zeggen: vervaardigd uit leer met een warme voering en rubberen zolen. No een tip: draag altijd twee paar sokken, met een licht thermisch paar met daarover een dikke wollen versie.
En tot slot: zorg er steeds voor dat de kleding steeds nauw aansluit aan polsen en enkels. Zo krijgt koude lucht geen kans om onder de kledinglagen voor afkoeling te zorgen.

- Warming packs

Dit is een goede aanvulling op de basisuitrusting om de kou te trotseren. Je kan deze packs in je winterhandschoenen, helmmuts of zelfs winterlaarzen stoppen. Ze geven tot 8 uur lang warmte af. En mooi meegenomen: ze zijn niet schadelijk voor het milieu.

- Meer grip en stabiliteit via ijssporen

Uitglijden op gladde oppervlakken is geen pretje, en kan vervelende blessures opleveren. Postbodes, koerierdiensten of logistieke medewerkers - die vaak verplaatsingen onder tijdsdruk moeten doen - doen er zeker hun voordeel mee. IJssporen zorgen voor extra stabiliteit en tractie op sneeuw of ijs.
Ze zijn zeer eenvoudig in gebruik: je trekt ze aan rond je werkschoenen en past ze aan op jouw maat. IJssporen zijn bestand tegen temperaturen tot -40°C.

- Laatste tip: drink voldoende!

Voldoende drinken is een tip die je meestal tijdens warme zomermaanden hoort. Toch is het ook op koude werkplekken belangrijk om voldoende gehydrateerd te blijven. Werken in extreme kou vergt immers heel veel energie van het lichaam. Hou die thermos met sportdrank of warme dranken dus zeker binnen bereik.

 
(foto: archief – Vraag & Aanbod)
 

Gepubliceerd op 29-01-2020

  29