Veiligheid

Sensibiliseringscampagne voor chauffeurs tegen afgerukte bovenleidingen

Gemiddeld gebeurt er elke maand wel ergens een ongeluk aan een spooroverweg in België waarbij een vrachtwagenbestuurder per ongeluk de bovenleiding beschadigt omdat zijn lading te hoog is. Dat is niet alleen levensgevaarlijk, het zorgt ook voor heel wat problemen voor het trein- en wegverkeer. Samen met de Belgische transportfederatie Febetra, de Confederatie Bouw en de Federatie van Algemene Bouwaannemers (FABA)  startte Infrabel een sensibiliseringsactie om vrachtwagenbestuurders te vragen om de hoogte van hun ladingen goed te controleren.
 
Campagnemateriaal
Voor  de actie liet Infrabel een humoristische poster ontwerpen die de betrokken federaties via hun interne kanalen naar al hun leden sturen. Er werden ook affiches gemaakt die ter beschikking worden gesteld aan alle aangesloten leden.
 
Vergetelheid met vaak zware gevolgen
Wanneer een vrachtwagenbestuurder de bovenleiding aan een spooroverweg per ongeluk beschadigt omdat de lading van zijn vrachtwagen te hoog was om er nog veilig onder door te kunnen rijden, kan dat leiden tot levensgevaarlijke situaties. Op een klassieke bovenleiding staat maar liefst 3.000 volt stroom (voor hogesnelheidslijnen is dat zelfs 25.000 volt). Zo kan een losgerukte bovenleiding bijvoorbeeld op een vrachtwagen of een auto vallen. Of een beschadigde bovenleiding kan op de grond vallen terwijl er net een voetganger of fietser de overweg oversteekt.
 
De bovenleidingen hangen op een veilige afstand van de grond, minimum op 4m80 en maximum op 6m hoogte. Daarnaast staan er langs beide kanten voor de overwegen speciale portieken (twee palen met daartussen een kabel gespannen op 4m50 hoogte + waarschuwingsbord) die de maximum hoogte aanduiden.
 
Ondanks de wegcode die de reglementaire hoogte van vrachtwagens beperkt tot 4 meter en alle voorzorgsmaatregelen, worden er toch nog vaak bovenleidingen losgerukt. De meeste van deze incidenten gebeuren met vrachtwagens waarvan de laadbak niet helemaal naar beneden staat of waarvan de kraanarm bijvoorbeeld nog te hoog staat.
 
Bijna maandelijks een incident
De cijfers spreken voor zich. Bijna maandelijks wordt er wel ergens in België een bovenleiding beschadigd door een vrachtwagen met een te hoge lading. Ondanks de snelle interventies van de technische ploegen van Infrabel, wegen dit soort van incidenten zwaar op de stiptheid van de treinen. Daarnaast levert het ook heel wat problemen op voor het wegverkeer. Verontrustend is dat er voor het eerste trimester van 2015 al bijna evenveel incidenten werden vastgesteld als in het hele jaar daarvoor.
 
 

Gepubliceerd op 11-06-2015

  71