Tournée Minérale (2): wat haalt u uit de campagne voor uw preventiebeleid?


In februari loopt ‘Tournée Minérale’ campagne, een jaarlijkse preventiecampagne om ongezond alcoholgebruik te beperken. Deze sensibilisering heeft ook veel voordelen voor de werkvloer. De campagne trakteert u op verschillende tools waarmee de preventieadviseur een Tournée Minerale in de eigen organisatie kan opzetten.


Als werkgever of preventieadviseur springt u best niet te tolerant om met alcohol- en drugsgebruik in uw onderneming. We vermeldden al enkele negatieve gevolgen van misbruik, maar de lijst is jammer genoeg heel wat langer. Geen enkele werkgever wil werknemers die

  • regelmatig te laat komen
  • dikwijls afwezig zijn, al dan niet door ziekte
  • foutieve beslissingen nemen
  • minder presteren op de werkvloer
  • werk afleveren die inboet aan kwaliteit
  • een groter risico lopen (en/of veroorzaken) op arbeidsongevallen
  • de werkrelaties met collega’s en klanten negatief beïnvloeden
  • een negatief beeld van de onderneming uitdragen bij klanten
  • een groter risico lopen op ontslag
Tournée Minérale: op weg naar sensibilisering en alcoholvrije mindset

De Tournée Minérale-campagne is een ideale kans om samen met uw collega’s alle neuzen in de richting van een alcoholvrije mindset te krijgen. Een maand zonder alcohol levert al heel wat voordelen op, en wie weet is de toon gezet voor een langere periode zonder bubbels.

Wat zijn de voordelen voor uw onderneming om mee te werken aan Tournée Minérale?

- Een extra boost voor het alcohol- en drugsbeleid in uw onderneming

Nu de eindejaarsfeesten en nieuwjaarsrecepties achter de rug zijn, is het zinvol om na te denken over het (soms overmatig) gebruik van alcohol, thuis en op de werkvloer. Deze campagne reikt een aantal handvatten aan die u als preventieadviseur kunt gebruiken om samen met uw collega’s het belang van een gezonde werkomgeving en de arbeidsgerelateerde risico’s van een overmatig alcoholgebruik in alle openheid te bespreken. Op die manier vormt Tournée Minérale een mooie aanvulling op het alcohol- en drugsbeleid in uw onderneming.

- Goed voor het imago van uw onderneming

In deze tijden van maatschappelijk verantwoord ondernemen is het een bonus om aan te tonen dat u als werkgever bekommerd bent om de gezondheid van uw werknemers en hun families, met bovendien een link naar veilige en aangename werkomstandigheden. Dankzij de Tournée Minérale-campagne kunt u uw imago van maatschappelijk betrokken onderneming verder versterken en promoten bij diverse stakeholders.

- Gezondere en productievere werknemers

Alcoholvrije alternatieven maken het leven er niet saaier op, maar wel gezonder en productiever. Zonder alcohol gaat de kwaliteit van slaap erop vooruit, is men energieker en vermijdt men het risico op overgewicht (dat gelinkt kan worden aan de kans op diabetes of kanker). Men voelt zich beter in zijn vel, waardoor ongepast gedrag op de werkvloer afneemt en de verstandhouding met collega’s aanzienlijk verbetert.

- Extra groepsdynamiek en team spirit in uw afdeling of onderneming

Samen met collega’s creatieve acties bedenken en uitvoeren voor een alcoholvrije maand scherpt de groepsdynamiek aan en bevordert de solidariteit op de werkplek. Aan ideeën geen gebrek:

  • plaats een aantrekkelijke infostand in het bedrijfsrestaurant
  • registreer samen met collega’s een Tournée Minérale-video om te posten op sociale media
  • lanceer een Tournée Minérale-groep op sociale netwerken
  • laat medewerkers als ‘interne ambassadeurs’ andere collega’s uitnodigen om deel te nemen aan de campagne
  • uitwisselen van alcoholvrije recepten
  • bedrijfsrecepties, zakenlunches of verjaardagsfeestjes op het werk zonder alcohol
  • bedrijfsgiften aan goede doelen die een gezonde levensstijl promoten
  • ...
Toolkit voor professionele deelnemers

Zijn uw collega’s deze maand februari enthousiast gestart met hun alcoholvrije maand? Of ziet u als preventieadviseur-bedrijfsarts of vertrouwenspersoon dat er nog collega’s staan te popelen om deel te nemen, ook al is de campagne al enkele dagen uit de startblokken geschoten?

Tournée Minérale biedt handige hulpmiddelen aan om de campagne te promoten en collega’s te ondersteunen:

  • een toolbox met 1 enveloppe, 5 stickers, 5 affiches (A3), 6 manifesto (A4) en een verklarend document (A4).
  • individuele armbanden (ter ondersteuning van de Stichting tegen Kanker) aan10 euro per stuk - 75% van het opgehaalde bedrag gaat integraal naar de Stichting tegen Kanker
  • box met 20 armbanden om binnen de onderneming, vereniging of netwerk te verspreiden (deze armbanden worden 100% milieubewust vervaardigd door mensen met een beperking)
Het voorbeeld van honderden bedrijven

De Tournée Minérale-campagne is aan de vierde editie toe en wordt jaar na jaar populairder. In 2019 nam maar liefst 18% van de Belgen deel. 77% van de deelnemers hield vol en dronk tijdens de maand februari geen druppel alcohol.

Ook organisaties en bedrijven dragen hun steentje bij voor de campagne 2020. Enkele opvallende cijfers:

-CM: 429 deelnemers

- Axa: 371 deelnemers

- UZ Gent: 326 deelnemers

- AZ Groeninge: 269 deelnemers

- Infrabel: 251 deelnemers

- Ziekenhuis Oost-Limburg: 216 deelnemers

- CNH Industrial: 195 deelnemers

(Meer cijfers over deelnemende organisaties en teams vindt u op de website.)

Meer op senTRAL:

Gepubliceerd op 11-02-2020

  52