Vijf gezondheidsvoordelen van traplopen

Veel bedrijven moedigen hun medewerkers aan om de trap te nemen in plaats van de lift. Maar toch blijft de lift populair. We selecteerden vijf weetjes over de voordelen van traplopen. 

Gepubliceerd op 24-04-2019

kristelweyns
Kristel Weyns
Redacteur, Preventieadviseur niv. 2, Wolters Kluwer
  1. Wie de trap op of neer wandelt, gebruikt 50% van de maximale kniekracht en 85% van de kracht in de enkels (cijfers Vrije Universiteit Amsterdam). 
  2. Met traplopen kweek je spieren én verbrandt je ongeveer 10 calorieën per minuut. Door 15 minuten de trap op te lopen verbruik je evenveel calorieën als wanneer je 30 minuten jogt.  
  3. Voor mensen met een zittend beroep is traplopen extra gezond. Want verschillende onderzoeken wijzen uit dat je de gezondheidsschade (zoals rugklachten, diabetes,...) opgelopen door langdurig stilzitten niet volledig kan compenseren door nadien te sporten. De beste oplossing voor kantoorwerkers is regelmatig het zitten doorbreken en dat kan door de trap te nemen in plaats van de lift. 
  4. Het is al langer geweten dat lichaamsbeweging niet enkel de fysieke maar ook de mentale gezondheid ten goede komt. Steeds meer dokters schrijven wandelingen voor aan mensen met een depressie of andere psychosociale klachten. Ook teamsporten zouden een gunstig effect hebben op onze mentale gezondheid. Samen met je collega’s de trap nemen is dus een goed begin. 
  5. Er verschijnen af en toe horrorverhalen over werknemers die uren (VS300634721) of zelfs dagen (https://www.hln.be/nieuws/buitenland/vrouw-zit-het-hele-weekend-vast-in-lift-werkgever~a93ad594/)  vastzitten in een lift. Wie de bijhorende ongemakken en risico’s zoals stress en uitdroging wilt voorkomen, kan maar beter de trap nemen. 
Meer info op senTRAL:
traplopen
  142