Vijf redenen waarom je maar beter niet te lang stilzit

De meeste mensen zitten te veel, zowel tijdens als voor of na het werk. Tal van wetenschappelijke onderzoeken vergeleken werknemers met en zonder een zittend beroep. Daaruit komen vijf gezondheidsvoordelen naar voren voor de werknemers die meer bewegen.


Bron foto: Pexels

  1. Langdurig zitten is slecht voor je hart. In een experiment vergeleken onderzoekers truckchauffeurs, die de hele werkdag zitten, met conducteurs. Hun eetgewoonten en levensstijl was sterk gelijkend. Maar de truckchauffeurs liepen twee keer zo veel kans om een hartaandoening te ontwikkelen in vergelijking met de conducteurs. Bovendien verhoogd bij langdurig zitten de kans op een te hoge bloeddruk en bloedklonters. Deze gezondheidsproblemen kunnen extra gevaarlijk zijn omdat ze vaak niet gepaard gaan met klachten of symptomen.  
  2. Langdurig zitten verhoogt de kans op dementie. Onderzoek doet vermoeden dat hersenen van een persoon die lang stilzit, gelijkenissen vertoont met de hersenen van een persoon met dementie. 
  3. Werknemers met een zittend beroep hebben meer kans op het ontwikkelen van diabetes type 2. Wetenschappers zijn er nog niet uit hoe dat komt, maar ze vermoeden dat langdurig zitten een wijziging teweegbrengt in hoe je lichaam reageert op insuline. 
  4. Een slechte zithouding is slecht voor je rug. Zelfs met een ergonomische stoel zal langdurig zitten je rug parten spelen. Langdurig zitten zorgt er namelijk voor dat je bilspieren minder actief werken, waardoor de spieren in de heupen, nek en schouders harder moeten werken. Het zitten regelmatig afwisselen met staan en wandelen, is de boodschap. 
  5. Hoe meer uren per dag je zittend doorbrengt, hoe hoger de kans dat je kanker krijgt. Wetenschappelijk onderzoek toonde linken aan tussen langdurig zitten en darmkanker, baarmoederkanker en longkanker.  
     
Kan je de gezondheidsschade opgelopen door een zittend beroep compenseren door ’s avonds een uur te sporten? Daarover bestaat geen eensgezindheid in wetenschappelijk onderzoek. In elk geval gaan gezondheidsexperts vaak akkoord met het volgende: "Sporten na het werk is goed. Maar je gezondheid heeft vooral baat bij het regelmatig afwisselen van zitten en bewegen. Daarom is het belangrijk om die afwisseling in te lassen tijdens de werkuren."
 
Gelukkig is er ook goed nieuws: op senTRAL kan je een toolbox downloaden met instructies voor een gezonde zithouding en tips om het zitten te doorbreken. 

 
 

Gepubliceerd op 09-10-2018

  62