Weg met Blue Monday!

 
(foto: Nito - CanstockPhoto)

De derde maandag van januari (‘Blue Monday’) staat bekend als de meest deprimerende dag van het jaar. De goede voornemens voor het nieuwe jaar beginnen dan te sneuvelen, terwijl de werkstressmeter langzaam maar zeker opnieuw in het rood gaat. Hoe ernstig moeten we deze blauwe maandag nemen? En hoe komen we niet alleen vandaag, maar álle (werk)dagen van het jaar goed door?
 
 

Het fenomeen werd in 2005 bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij berekende op welke dag van het jaar mensen zich het meest neerslachtig of weemoedig voelen. De wetenschappelijke waarde hiervan wordt echter door velen betwist.

Welke elementen spelen mee in zijn berekening?
  • De verwachting dat goede voornemens voor het nieuwe jaar niet zullen lukken of dreigen te mislukken.
  • Geen vakantie in zicht.
  • De eerste dag van een werkweek is voor veel mensen al geen opbeurende gebeurtenis.
  • Januari heeft nog altijd slechts donkere dagen met vaak somber weer.

Het fenomeen ‘Blue Monday’ moeten we wellicht met een korrel zout nemen. Maar het kan wel een goede aanleiding zijn om mentale klachten binnen een organisatie of onderneming bespreekbaar te maken. Steeds meer werkgevers zetten welzijn op het werk en psychosociale arbeidsbelasting immers op de agenda.

Seizoensgebonden absenteïsme

Tijdens de herfst en winter, de donkerste seizoenen van het jaar, worden werkgevers geconfronteerd met duidelijk hogere absenteïsmecijfers in vergelijking met de andere jaarhelft. De inzet van mindfulnesstechnieken kan werknemers mentaal weerbaarder maken. Mentaal sterke medewerkers hebben meer energie, zijn enthousiaster en zijn minder afwezig op het werk dan collega’s die het mentaal moeilijker hebben. Ze presteren ook beter en tonen meer persoonlijk initiatief.

Mindfulness kan de weg vrijmaken naar een meer ontspannen werk- en levenshouding. Leidinggevenden, vertrouwenspersonen en preventieadviseurs kunnen een veilige setting creëren waarbij medewerkers zich comfortabel voelen om hun mentale klachten te uiten. Vervolgens kan in samenspraak met de werkgever een passende oplossing gezocht worden.

Welke tips bevelen specialisten aan?
  • Loop niet te lang rond met professionele bezorgdheden of vragen. Ga de dialoog aan met je leidinggevende of vertrouwenspersoon en maak problemen bespreekbaar.
  • Ga voor dynamisch werken op de werkvloer. Zorg voor voldoende beweging en ontspanning. Neem de trap, vergader al wandelend met collega’s of neem een actieve pauze.
  • Plan leuke privé-activiteiten in je agenda (een citytrip, afspraken met familie of vrienden, een korte vakantie…) zodat je al leuke vooruitzichten hebt voor de komende maanden. Dat geeft je motivatie een extra boost.
  • Somber en donker weer hoeft niet altijd vervelend te zijn. Integendeel, het kan erg leuk zijn om in deze omstandigheden een stevige wandeling te maken waarmee je je batterijen volop oplaadt en met een fris hoofd terugkeert.
  • Zorg voor extra gezelligheid op het werk en praat bij met collega’s over het afgelopen weekend, de kerstvakantie, het jaarlijkse personeelsfeest…
  • Wees creatief of leer iets nieuws om je brein te activeren. Focus je gedachten op nieuwe dingen in plaats van steeds stil te staan bij het verleden.

Gepubliceerd op 16-01-2020

  56