Veiligheid

Werknemers op zakenreis: ook hun welzijn telt

Veel organisaties weten niet altijd waar hun reizende werknemers zich bevinden en hoe ze hen kunnen bereiken in geval van nood. Nochtans moet de werkgever ook de welzijnswet toepassen voor werknemers op zakenreis. 

De welzijnswet geldt ook tijdens de zakelijke reizen van een werknemer. Zeker tijdens grote calamiteiten – zoals de aanslag in Brussel – is het belangrijk dat werkgevers weten hoe zij hun werknemers kunnen bereiken en hulp aanbieden waar nodig. 

Mobiele telefoon volstaat niet

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Aberdeen Group blijkt dat één op de drie organisaties helemaal geen beleid heeft om de veiligheid van reizende werknemers te garanderen. Meer dan de helft van de werkgevers vertrouwt er bovendien op de werknemer in geval van nood te kunnen bereiken via zijn mobiele telefoon. Dat is echter niet voldoende: zoals in Brussel ook gebleken is, raakt het netwerk bij grote calamiteiten binnen de kortste keren overbelast.

Juiste en complete informatie

Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 4% van de werkgevers bij een noodsituatie zelf contact opneemt met bijvoorbeeld de vliegmaatschappij of het verblijf, om ervoor te zorgen dat de werknemer de juiste informatie krijgt. Zorg er dus voor dat uw organisatie een beleid of procedure uitrolt voor werknemers op zakenreis. Noteer in ieder geval van alle werknemers die op zakenreis zijn, de volgende gegevens:
  • vervoersmaatschappij, vlucht- en treinnummers en vertrek- en aankomsttijden;
  • naam en adresgegevens van hotels en bv. congrescentra;
  • wie er geïnformeerd moeten worden in geval van nood.

Meer info op senTRAL: 

Gepubliceerd op 01-04-2016

  189